Economic

Republica Moldova a exportat mărfuri de peste 1 miliard de dolari în primele 3 luni ale acestui an. Unde ajung cele mai multe produse autohtone

Republica Moldova a exportat mărfuri de peste 1 miliard de dolari în primele trei luni ale acestui an, arată datele Biroului Național de Statistică. Cea mai mare pondere a produselor moldovenești au fost livrate în țările din Uniunea Europeană și a însumat 670 de milioane de dolari. Autoritățile, dar și experții în domeniu constată că, în ultimii ani, exporturile moldovenești și-au schimbat destinațiile. Totodată, aceștia spun că agricultorii din țara noastră trebuie să depună mai multe eforturi, ca produsele autohtone să fie competitive pe piețele străine.

În primele trei luni ale acestui an, datele statistice relevă faptul că exporturile de mărfuri autohtone au scăzut cu peste 15%, în timp ce reexporturile au crescut de 1,7 ori. Majoritatea exporturilor - peste 80 la sută - sunt efectuate pe cale rutieră, iar aproximativ 14% - pe cea maritimă. Aproximativ 62% din exporturile moldovenești au avut ca destinație piața Uniunii Europene. În același timp, mărfurile expediate în țările CSI au o cotă de aproximativ 25% din total.

Totodată, secretarul de stat de la Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vasile Șarban, a declarat în cadrul emisiunii Spațiul Public de la Radio Moldova că de la începerea războiului din Ucraina au fost distruse practic toate căile de comerț, iar producătorii autohtoni au fost nevoiți să își schimbe piețele de desfacere.

„Fructele nemijlocite erau orientate spre Federația Rusă. 95-98% din totalul exportului de fructe se ducea în Federația Rusă, ceea ce este un dezavantaj pentru Republica Moldova. Aceste exporturi s-au redus până la circa 70%. Și acum mai nou au interzis deja și tranzitul prin Federația Rusă a fructelor din Republica Moldova, pe lângă acel embargou de pe 15 august 2022”, a declarat Vasile Șarban.

Pentru a avansa în exportul de produse moldovenești pe piața UE este nevoie să ne facem temele pentru acasă. Astfel, trebuie să sporim calitatea și competitivitatea produselor agroalimentare, susține expertul în business agrar Andrei Zbancă.

„Trebuia să fie unu, două, trei embargouri, ca să ne pună să ne gândim. Trebuie să lucrăm la diversificare pieței. E clar că piața din Federația Rusiei este o una destul de interesantă, dar și periculoasă. Din ce motiv că este o piață influiențată politic. Piața Uniunii Europene este una mult mai sigură, este o piață cu o concurență destul de pronunțată, este o piață une puterea de cumpărare a omului este înaltă și omu consumă produse sănătoase”, a punctat Andrei Zbancă.

Potrivit Biroului Național de Statistică, România rămâne principala destinație a exporturilor moldovenești, cu o cotă de peste 33 la sută din total. Urmează Ucraina, Germania și Italia. În ianuarie - martie 2023, comparativ cu perioada similară din 2022, s-au majorat exporturile de petrol și produse petroliere de 14 ori, datorită reexporturilor în Ucraina. În același timp, a crescut exportul de băuturi, mașini și aparate electrice, grăsimi și uleiuri vegetale. În schimb, s-au redus exporturile de semințe și fructe oleaginoase cu aproximativ 70%, dar și cereale și preparate pe bază de cereale, cu 35%.

Olga Mînzat

Olga Mînzat

Autor

Citește mai mult