Lilia Dabija: Republica Moldova a semnat un acord cu BERD și UE pentru reabilitarea a 128 de km de cale ferată
În ultimii 30 de ani Republica Moldova nu a investit în domeniul infrastructurii feroviare, ori, odată cu războiul din Ucraina și cu modificarea lanțurilor logistice, a apărut necesitatea imperioasă de a investi în această infrastructură de transport, a precizat ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija. Declarația a fost făcută în contextul în care țara noastră a semnat astăzi cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și cu Comisia Europeană un acord de grant și de credit în valoare totală de 43 de milioane de euro, pentru reabilitarea coridorului feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari.
Din numărul total de mărfuri care au tranzitat Republica Moldova prin intermediul coridoarelor solidarității, doar 35 la sută au fost orientate spre transportul feroviar. Evident că celelalte 65% au afectat infrastructura rutieră și mediul înconjurător, a precizat ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija.
„Rămânem încrezători că, odată cu semnarea acestui acord, vor fi reabilitați cei peste 128 km din tronsonul de solidaritate, cel care începe de la Vălcineț, continuă spre Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari. Acest acord ne va permite să reabilităm infrastructura feroviară și să procurăm materialele necesare ceea ce va duce la sporirea vitezei pe infrastructura feroviară, a siguranței și, de ce nu, va da un impuls pozitiv dezvoltări economice a Republicii Moldova”, a declarat Lilia Dabija.
Ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a mai afirmat că pentru reabilitarea acestui tronson de cale ferată Comisia Europeană a acordat un grant de 20 de milioane de euro, iar Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare un credit de 23 de milioane. Totodată, Lilia Dabija a precizat că în prezent negociază și cu Banca Europeană de Investiții un grant de peste 10 milioane de euro și un credit de 10 milioane, la fel, destinat reabilitării infrastructurii feroviare.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale își propun ca până în 2025 să fie finalizate lucrările pentru cei 128 de kilometri de cale ferată pentru care a obținut finanțare astăzi, dar și pentru alți 233 de kilometri, care sunt deja în procedură de evaluare.