Externe

Prăbușirea avionului în care a decedat liderul Wagner, Evghenii Prigojin nu va fi anchetată, în timpul apropiat, de ruși

Rusia a informat autoritatea de investigare a aeronavelor din Brazilia că nu va ancheta conform reglementărilor internaționale prăbușirea avionului Embraer, de fabricație braziliană, în care și-a pierdut viața liderul mercenarilor Wagner, Evgheni Prigojin, a declarat, ieri, agenția braziliană pentru Reuters, notează Agerpres.

Prigojin, doi locotenenți de top ai grupării Wagner și patru bodyguarzi s-au numărat printre cele zece persoane care au murit în urma prăbușirii avionului Embraer Legacy 600 la nord de Moscova, săptămâna trecută.

Liderul grupului paramilitar Wagner a murit la două luni de la ziua în care a organizat o revoltă, în iunie, învinuind funcționari din cadrul Ministerului Apărării rus de neglijență fată de ostași. Incidentul a reprezentat cea mai mare provocare pentru președintele Vladimir Putin de când a ajuns la putere în 1999.

Centrul de Cercetare și Prevenire a Accidentelor Aeronautice (CENIPA) din Brazilia, în interesul îmbunătățirii siguranței aviației, a declarat că se va alătura unei anchete conduse de Rusia dacă va fi invitat, precum și investigației conduse în conformitate cu regulile internaționale.

Autoritatea de aviație a Rusiei nu este obligată să dea un răspuns pozitiv CENIPA, dar unii foști anchetatori sunt de părere că ar trebui, deoarece SUA și alte guverne occidentale bănuiesc că în spatele prăbușirii din 23 august a avionului Embraer Legacy 600, care are un record de siguranță bun, s-ar afla Kremlinul, care a negat însă orice implicare.

Potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Aviația Civilă Internațională (ICAO) cu sediul la Montreal, zborul din Moscova cu destinația Sankt Petersburg a fost unul intern, deci nu este supus regulilor internaționale cunoscute în industrie sub denumirea legală "Anexa 13".

"Nu sunt obligați, ci doar este recomandat să facă asta", a declarat pentru Reuters șeful CENIPA, brigadierul Marcelo Moreno, după ce agenția a trimis săptămâna trecută un e-mail în care a întrebat autoritățile ruse dacă vor deschide o astfel de anchetă."Dar dacă vor spune că vor deschide ancheta și vor invita Brazilia, vom participa de la distanță".

Consultantul american pentru siguranța aviației și fost investigator John Cox a spus că o investigație internă rusă va fi întotdeauna pusă sub semnul întrebării fără participarea Braziliei, țara în care a fost fabricat avionul."Cred că este foarte trist", a spus Cox după ce i s-a comunicat răspunsul Rusiei."Cred că dăunează transparenței anchetei ruse".

CENIPA a informat, într-o declarație trimisă prin e-mail, că a primit marți răspunsul din partea Comitetului Interstatal pentru Aviație - Comisia de Investigare a Accidentelor (IAC), autoritatea rusă spunând că nu va deschide deocamdată o anchetă conform Anexei 13.

În investigarea accidentelor aeriene, experții lucrează pentru a îmbunătăți siguranța aviației fără a încerca să găsească vinovați, dar anchetele sunt adesea afectate de interese politice.

Aproximativ 802 avioane regionale Embraer cu 37 până la 50 de locuri, construite pe aceeași platformă ca aeronava Legacy 600, sunt în serviciu.

Olga Stăvilă

Olga Stăvilă

Autor

Citește mai mult