Promo-LEX lansează Misiunea de observare a alegerilor din 5 noiembrie: Cel puțin 13 partide nu au respectat procedura de desemnare a candidaților
Asociația Promo-LEX a lansat astăzi cea de-a 25-a Misiune de observare a alegerilor și a prezentat primul raport de monitorizare a scrutinului local care urmează să aibă loc pe 5 noiembrie. Raportul include rezultatele observării începând cu 1 ianuarie 2023, atunci când a intrat în vigoare noul Cod Electoral, și cuprinde perioada preelectorală și cea electorală, până la startul procedurilor de desemnare a candidaților la funcțiile elective pentru circumscripțiile electorale de nivelul II – 6 septembrie 2023.
Printre constatările Misiunii de observare este nerespectarea procedurii de desemnare a candidaturilor pentru funcțiile elective, care urmează să înceapă pe 6 septembrie 2023 pentru candidații la funcții elective din APL de nivel II, și 26 septembrie 2023 – pentru nivelul APL I.
Astfel, doar pentru primăria Chișinău au fost identificate cel puțin 13 partide politice care au declarat public cine sunt reprezentanții care vor fi înscriși în cursa electorală pentru funcția de primar.
„MO Promo-LEX constată că procedura de desemnare a candidaților, în formatul prevăzut de Codul Electoral, pare a fi redusă la o simplă formalitate, iar desemnarea de facto a candidaților înainte de termenul legal stabilit, precum și promovarea politică cu tentă electorală a acestora înainte de începerea campaniei electorale, poate afecta principiul egalității șanselor concurenților electorali și contribuie, într-o anumită măsură, la eludarea prevederilor legale privind finanțarea campaniilor electorale”, precizează Promo-LEX.
Conform programului calendaristic aprobat de Comisia Electorală Centrală, campania electorală urmează să înceapă pe 6 octombrie. Doar de atunci candidații vor avea dreptul să desfășoare agitație electorală. Totuși, MO Promo-LEX a observat „activități de promovare cu tentă electorală a potențialilor candidați” în cazul a 4 partide (PAS, PSRM, PSDE, PPPDA).
Printre constatările Misiunii de observare se regăsește și utilizarea abuzivă a resurselor administrative în cazul a două autorități publice de nivelul II: Primăria Chișinău și Primăria Bălți.
„În ambele cazuri au fost elaborate neplanificat materiale informative, cu tentă vădit electorală, și care pot fi tratate drept rapoarte de activitate ale APL, ceea ce contravine Legii cu privire la publicitate, care prevede că mesajele de interes public nu pot conține informații privind realizările manageriale și/sau obiectivele realizate de entități din sectorul public”, se precizează în comunicat.