Social

Transportatorii susțin că din cauza noului Cod al Transporturilor rutiere satele mici riscă să-și piardă rutele

Transportatorii spun că din cauza Noului Cod al Transporturilor Rutiere satele mai mici riscă să-și piardă rutele, iar cele mai mari localități vor beneficia de mai multe rute. Aceștia se împotrivesc ca să apară noi rute pe piață din motiv că va fi poluat mediul înconjurător cu dioxid de carbon. De cealaltă parte, reprezentanții Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale afirmă că satele mari nu pot beneficia de rute proprii din motiv că satele mici din vecinătate au rute care fac un tranzit prin aceste localități.

Transportatorii cer ca Noul Cod al Transporturilor Rutiere să fie retras din Parlament. Cel mai mare risc este că circulația transportului public ar putea fi sistată în localitățile mici, susține reprezentantul Asociației Patronale a Profesioniștilor din Transporturi, Anatolie Munteanu.

„Este ruta Varatic-Chișinău, prin Puhoi. În Varatic trăiesc 500 de locuitori, în Puhoi - 5 mii. Se încarcă trei oameni de la Varatic și zece de la Puhoi. Primarul spune că nu vreau așa. Vreau să meargă cursa doar de la Puhoi, fără Varatic. Din Varatic transport deja nu o să mai fie. Puhoiul ca sat mare își rezolvă întrebările, iar Varatic, Hamuteanovca, Alexandrovca, Gangura rămân fără transport”

De cealaltă parte, secretarul de stat la Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale Mircea Păscăluță susține că piața transporturilor ar trebui să fie liberalizată.

„Deschideți rutele pe autogari.md și vedeți ruta Orhie-Chișinău. Sunt 160 de curse. Nu se respectă niciun fel de prevederi. Ideea pe care o avem noi este o liberalizare. Crearea unui mediu concurențial pentru transportatori. Chestia dată este în beneficiul cetățenilor, al cetățenilor și al autorităților publice locale. Nu văd nicio problemă ca fiecare transportator dacă are o anumită rută de interval să-și mai deschidă încă o cursă dacă are posibilitatea financiară, dacă activitățile economice sau analiza financiară îi permite acest lucru”.

Noul Cod prevede reducerea intervalului dintre curse la nivel național până la 15 minute, emiterea biletelor de călătorie prin aparatele de casă sau în format digital până în 2024.

Săptămâna aceasta președintele Parlamentului, Igor Grosu, a precizat la postul nostru de radio că primarii trebuie să aibă dreptul să poată solicita de la autorități noi rute de transport public. Potrivit șefului de Legislativ în unele localități slab populate rutele nu sunt atrăgătoare pentru operatori și circulă foarte rar sau nu circulă de loc, iar din acest motiv trebuie să intre pe piață și noi operatori de servicii de transport. Igor Grosu a mai subliniat că emiterea biletelor de călătorie prin aparatele de casă sau în format digital până în 2024 ar putea face activitatea șoferilor mai transparentă. Precizăm că Noul Cod al Transporturilor Rutiere, a fost aprobat săptămâna trecută în prima lectură de Legislativ. Săptămâna trecută mai mulți transportatori au protestat în Piața Marii Adunări Naționale împotriva la acest Cod.

Carolina Străjescu

Carolina Străjescu

Autor

Citește mai mult