Internațional

Corespondență// Super-iahtul lui Putin pe cheltuiala statului italian: „Întreținerea costă deja milioane”

Printr-un ciudat concurs de circumstanțe, Italia a ajuns să plătească pentru întreținerea iahtului confiscat al lui Putin.

În urmă cu câteva zile, un dig gol fotografiat de sateliți în Marina di Carrara a răspândit suspiciuni pe rețelele de socializare din întreaga lume: superiacht-ul confiscat lui Vladimir Putin părea să fi scăpat de sub observație. În realitate, nava doar a fost transferată pe un șantier pentru întreținere periodică: întreținere foarte scumpă, toate cheltuielile fiind plătite de statul italian. Da, contribuabilii italieni au cheltuit deja peste patru milioane de euro pentru întreținerea noului iaht al țarului Putin.

Va fi foarte greu de recuperat acele plăți, iar factura continuă să crească: cu cât trece timpul, cu atât nevoia de intervenții la bord crește.

Iahtul Șeherazada a fost cea mai importantă pradă din vânătoarea de comori ale oligarhilor ruși dezlănțuită de autoritățile europene ca răspuns la invazia Ucrainei. 140 de metri lungime și orice lux imaginabil: 22 de cabine pentru a găzdui patruzeci de turiști VIP, saună, baie turcească, sală de crioterapie, cinema, ring de dans cu acoperiș retractabil, două platforme pentru aterizarea elicopterului.

Există patru apartamente, care includ și un etaj cu duplex: în partea de sus sunt cele două apartamente prezidențiale de pe puntea panoramică, rezervate celui mai important oaspete, cu băi din marmură și dressinguri uriașe.

Echipajul are 93 de angajați, inclusiv marinari, lucrători de serviciu și personal de securitate care se ocupă și de sistemele speciale pentru a preveni apropierea dronelor.

Ca o dovadă a atenției acordate confidențialității, nu există piscine care ar putea expune oaspeții la fotografii.

Acest palat cu pânze a fost livrat de șantierul naval german Lurssen în iunie 2020: prețul oficial este de 583 de milioane de euro, dar cu echipamentul suplimentar s-ar apropia de 700 de milioane. După cum se întâmplă adesea în aceste cazuri, este dificil de urmărit proprietatea reală. Iahtul este înregistrat la Bielor Asset Ltd, o companie offshore din Insulele Marshall al cărei CEO a fost elvețianul Daniel Kolarov, înlocuit ulterior de Ivan Kolarov, un bulgar rezident în Germania și, prin urmare, cetățean al Uniunii Europene.

Pe 6 mai 2022, nava a fost „înghețată” de guvernul italian. O condiție juridică specială, care obligă statul italian să garanteze că nava rămâne în stare perfectă.

Pe lângă factura de șase milioane restante din timpul construcției, statul italian a plătit deja alte patru milioane. Și va fi nevoie de multe altele, pentru că o bijuterie de acest fel, chiar dacă rămâne la ancoră, necesită o atenție costisitoare din partea tehnicienilor calificați și a meșterilor de specialitate. Cum vor fi recuperați toți banii cheltuiți pentru a menține eficient nava amiral a lui Putin ? Este greu de prezis: dacă într-o zi ar cădea embargoul, plata ar trebui cerută înainte de deblocarea Șeherazadei.

Soluția legală apare încă departe și pare și mai dificil să se găsească o modalitate de a proceda la o confiscare definitivă. Și chiar dacă într-o zi Italia ar deveni proprietarul iahtului, cine ar îndrăzni să-l cumpere, sfidând mânia Kremlinului?

AUTOR: Dan Alexe

Citește mai mult