Social

Directorul adjunct al AAC, Victor Neaga, spune câți pasageri au zburat în acest an și ce trebuie să facă ei în cazul amânării sau anulării unei curse

Numărul pasagerilor care zboară de pe Aeroportul Internațional Chișinău, este în continuă creștere, a declarat directorul adjunct al Autorității Aeronautice Civile, Victor Neaga, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova. Potrivit acestuia, piața Republicii Moldova își revine după criza provocată de pandemie, iar autoritățile continuă să discute cu mai mulți operatori aerieni pentru a-i încuraja să opereze zboruri de la Chișinău.

AAC
Sursa: AAC

„Anul curent a fost marcat de turbulențe foarte mari în aviația civilă națională. În perioada martie-mai și până la începerea sezonului de vară, sezonul fierbinte în călătoriile cu avionul, o companie a plecat de pe piață, altă companie, din motive financiare, și-a sistat temporar activitatea. Acești doi operatori, în anul 2022 aveau o cotă parte de 50 la sută din zboruri, așa că jumătate din zborurile care erau deservite nu au mai avut loc. Acest fapt a venit ca un șoc pentru tot sitemul aviației civile și întreg lanțul de agenți aeronautici. Dar piața s-a autoregulat. Noi am venit cu mesaje ca operaratorii existenți pe piață să-și lărgească capacitate. Asta și a avut loc. Ulterior, din perioada post covid și-au revenit și în consecință, în perioada de vară, s-a atestat o problemă de capacitate de transport, lipsă de aeronave. Potrivit rezultatelor statistice, numărul pasagerilor transportați anul curent este practic comparabil cu cel din anul maximal record 2019 și anticipăm o transportare pe calea aerului de 2,8 milioane de pasageri, iar în 2019 a fost aproximativ 3 milioane. Este un rezultat foarte bun, chiar dacă au fost înregistrate aceste deficiențe”.

Totodată, Victor Neaga a explicat care sunt pașii pe care trebuie să-i facă pasagerii în cazul anulării sau amânării unui zbor.

„Înainte de a porni la drum, chiar dacă zborul nu a fost anulat, eu vă sugerez să accesați site-ul Autorității Aeronautice Civile -caa.md, să intrați la compartimentul protecția consumatorului și să vă informați care ar fi drepturile DVS în cazul unei anulări sau întârzieri a zborurilor. Pasageri au dreptul să fie compensați de la 250 la 700 de euro per bilet și au dreptul la asistență, adică ei urmează să fie informați despre drepturile lor. Urmează să se pună la dispoziție rute alternative, dacă este posibil. Dacă zborul se reține, pasagerilor trebuie să li se asigure o conexiune telefonică, să li se servească mese și băuturi. Dacă cetățeanul se simte că drepturile lui au fost lezate, este obligat să solicite în scris de la compania aeriană care sunt motivele aceste anulări sau întârzieri și să fie compensat și să-i fie rambursate cheltuielile. Dacă compania aeriană refuză să-i acorde aceste compensații, pasagerul transmite acest pachet de documente Autorității Aeronautice Civile. În ultima perioadă comportamentul operatorilor aerieni începe să se schimbe”.

Amintim că la începutul acestui an, mai mulți operatori avia și-au sistat activitatea și nu au mai operat zboruri din și spre Republica Moldova. Acest lucru a provocat o criză a curselor aeriene. Astfel, oamenii s-au reorientat și au ales să plece de la Iași, România. În luna septembrie, directorul general al Aeroportului Internațional Iași, Romeo Vatra, declarase pentru Radio Moldova că o treime din pasagerii Aeroportului sunt cetățeni ai Republicii Moldova. Potrivit acestuia, de la începutul anului, peste 500 de mii de basarabeni au tranzitat Aeroportul din Iași.

Viorica Rusica

Viorica Rusica

Autor

Citește mai mult