Social

Părinții vor primi indemnizații de aproximativ 50 de euro pentru copiii care vor alege să meargă într-o instituție de învățământ mai mare

Calitatea cadrelor didactice, lipsa de motivație a profesorilor pentru a genera rezultate sunt câteva dintre vulnerabilitățile sistemului de învățământ general, afirmă reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, care își propun să crească performanța în acest domeniu. Astfel, se va investi în dezvoltarea școlilor moderne la nivel de raion, iar părinții vor fi susținuți financiar în cazul în care aleg o școală cu un număr mai mare de elevi pentru copilul lor.

O altă vulnerabilitate a sistemului o constituie profesorii polivalenți, cei recalificați pentru a acoperi toate disciplinele școlare și deficitul din sistem, a afirmat Secretara de Stat de la Ministerul Educației și Cercetării, Valentina Olaru, la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova. Aceasta a explicat și necesitatea reconfigurării instituțiilor de învățământ, deoarece în prezent există mai multe școli mici, care însă nu generează performanță, iar elevii nu sunt competitivi.

Potrivit reprezentantei ministerului de resort, vor fi oferite indemnizații de aproximativ 50 de euro pentru copiii care vor alege să meargă într-o instituție de învățământ mai mare. La fel, pentru acest lucru urmează ca în prima jumătate a anului 2024 să fie procurate 70 de autobuze școlare.

„Vom susține acei părinți, care își doresc ca copilul lor să nu învețe într-o școală mică, care nu are sala de sport și nu are sală de calculatoare. Sau nu are profesor la toate disciplinele și vrea ca copilul său să meargă în satul vecin sau în centrul raional. Vom susține cu un sprijin pentru părinți care va fi aproximativ de 50 de euro. Banii vor veni din bugetul central prin sistemul de alocații sociale. Școlile vor da raportul de frecvență a copilului, părintele va primi pe card banii destinați pentru transport și pentru tot ce îi trebuie acestui copil”.

Valentina Olaru mai spune că ministerul își propune reconceptualizarea curriculei școlare, astfel încât să implice experți din afara țării în acest proces. La fel, de la întâi septembrie 2024, în școli vor exista mentori care să ofere sprijin profesorilor, pentru a spori calitatea studiilor și a cadrelor didactice.

Amintim că, potrivit unei analize, 80 % dintre școlile din Republica Moldova au un număr de copii mult mai mic decât media națională, de 275 de copii per instituție.

De asemenea, conform rezultatelor testării PISA, se atestă o discrepanță semnificativă între nivelul educațional al elevilor din mediul urban și rural. Datele arată că în școlile din sate, în special, cele mici, acest nivel este cu până la doi ani mai mic, decât în instituțiile de învățământ din mediul urban.

Carolina Străjescu

Carolina Străjescu

Autor

Citește mai mult