În 2023, aproape jumătate din apelurile telefonice înregistrate de Serviciul 112 au fost non-urgente
Peste 45% din apelurile telefonice înregistrate anul trecut de Serviciul național unic 112 au fost non-urgente și puteau fi evitate, au declarat pentru Radio Moldova reprezentanții instituției. Potrivit acestora, unii cetățeni solicită ambulanța pentru a face farse, iar unii elevi cheamă pompierii pentru a suspenda orele de la școală.
Anul trecut, Serviciul 112 a recepționat peste 2 milioane 400 de mii de apeluri telefonice, dintre acestea jumătate au fost non-urgente, a precizat pentru Radio Moldova purtătoarea de cuvânt a instituției, Ana Carpovici. Potrivit acesteia, unii cetățeni solicită 112 pentru a afla numărul de telefon al diferitelor instituții publice sau pentru a face o farsă rudelor.
„Unii elevi sună la servicul 112 pentru a suspenda orele de la școală. Au fost oameni care au solicitat ambulanța pentru ca să nu întârzie la Aeroport sau cei care au solicitat ambulanța pentru a face o farsă rudelor”.
Ana Carpovici a atenționat că persoanele care solicită neîntemeiat echipajele de urgență pot fi amendate cu până la 3 mii de lei sau penalizate cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 40 până la 60 de ore.
La serviciul 112 activează 111 angajați, dintre aceștia 82 de operatori recepționează apelurile din partea cetățenilor. 95% dintre cetățeni primesc răspuns din partea operatorilor în primele 15 secunde, iar 5% sunt în așteptare pentru a lua legătură cu operatorii, atunci când Serviciul este suprasolicitat.
Serviciul național unic pentru apelurile de urgență 112 a devenit operațional în Republica Moldova în iulie 2018.