Social

Campanie de sensibilizare și instruire pentru combaterea bullying-ului în școlile din Republica Moldova

Fenomenul bullying-ului ia amploare în școlile din Republica Moldova, potrivit reprezentanților din sistemul de învățământ. Doar în primul semestru al anului de studii, au fost înregistrate peste 470 de cazuri. În acest sens, pentru combaterea bullying-ului, Ministerul Educației împreună cu Societatea Civilă au lansat astăzi o campanie de sensibilizare și instruire a profesorilor și psihologilor.

La Chișinău a fost lansată campania „Împreună, fără bullying”, cu scopul de a sensibiliza opinia publică și autoritățile, care ar trebui să ia măsuri pentru combaterea fenomenului.

La evenimentul de lansare, ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a afirmat că psihologii joacă un rol important în prevenirea bullying-ului, iar instituția urmează să completeze deficitul de cadre.

„Este forte important, psihologii joacă aici un rol critic, în continuare avem un deficit de psihologi școlari. Tot ceia ce se întâmplă pe dimensiunea creșterii numărului de psihologi în școală va conduce la reducerea acestui fenomen”, a menționat Dan Perciune.

În prevenirea și diminuarea bullying-ului, este importantă și implicarea părinților, deoarece aceștia sunt principalii responsabili de educația copiilor, consideră directorul adjunct al Liceului „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir, Victoria Isac.

„Organizăm pedagogizarea părinților la nivel de clasă, la nivel de instituție. Cu părere de rău mai mult de 40% din părinți nu se prezintă, atunci când cerem ajutorul, din lipsă de anumite instrumente ei zic că nu avem ce face”, a afirmat Victoria Isac.

Părinții spun că sunt împotriva oricărei violențe asupra copiilor și pledează pentru eliminarea bullying-ului din școli.

„Nu trebuie să stăm într-o parte atunci când cineva este ofensat”;

„Și copilul meu a fost supus, noi am rezolvat această problemă”;

„Nu cunosc, noi nu am trecut prin asta”, spun părinții.

Încă din clasele primare elevii trebuie să fie informați și să conștientizeze gravitatea fenomenului, a menționat învățătoarea claselor primare de la Liceul Teoretic „Bogdan Petriceicu Hașdeu”, din Capitală, Victoria Caciur.

„La mine în clasă a fost întâlnit bullyingul față de un copil dintr-o familie social vulnerabilă. Copii au început să-l dea într-o parte, să nu vorbească.Ca să ameliorez situația l-am implicat în jocuri interactive, să lucreze în grup cu ceilalți copii”, a spus Victoria Caciur.

Campaniile de prevenire a bullying-ului sunt necesare pentru a crea un mediu școlar mai sigur și sănătos, a subliniat doctorul habilitat în științe medicale, Jana Chihai.

„Anxietate, psihoză, comportament suicidal, anorexie – sunt câțiva termeni pe care i-am văzut eu la copii. Intervențiile trebuie să fie foarte gentile, cu aceste acțiuni putem face un efort enorm, dar și putem detrimenta copii”, subliniază Jana Chihai.

Prin intermediul campaniei „Împreună, fără bullying”, 80 de formatori naționali vor instrui profesori din întreaga țară pentru a diminua fenomenul de violență, și a consolida colaborarea între instituțiile de învățământ, autorități și societate.

Ionela Golban

Ionela Golban

Autor

Citește mai mult