Externe

Corespondență//Europa deschide prima anchetă împotriva Google, Apple și Meta pentru încălcarea DMA

Comisia Europeană a lansat o investigație asupra Apple, Alphabet și Meta pentru nerespectarea noii legi care reglementează giganții digitali, Digital Market Act. Este pentru prima dată când brațul executiv al Bruxelles-ului s-a deplasat oficial pentru a verifica dacă aceste companii respectă standardele europene.

În special, Comisia va trebui să evalueze dacă Apple și Google (deținute de holdingul Alphabet) permit dezvoltatorilor să-și direcționeze utilizatorii către propriile magazine de aplicații, care sunt alternative la cele ale giganților americani. Va trebui să se verifice dacă Meta (care deține Facebook, Instagram și Whatsapp) permite într-adevăr utilizatorilor o alegere suficientă pentru utilizarea datelor lor personale în scopuri publicitare.

De luni de zile, Bruxelles-ul a deschis un dialog cu giganții tehnologici americani. Comisia a căutat să analizeze planurile lor de a respecta regulile care au intrat în vigoare la începutul lunii martie. Legislația europeană promite să fie o armă suficient de puternică pentru a determina giganții tehnologici să accepte noile reguli de concurență impuse de Uniune. "Putem observa deja schimbări pe piață. Dar nu suntem convinși că soluțiile propuse de Alphabet, Apple și Meta respectă obligațiile lor", a declarat luni comisarul european pentru digital Thierry Breton.

UE dorește să deschidă piețele digitale, să protejeze crearea și creșterea startup-urilor în Europa și să îmbunătățească opțiunea oferită utilizatorilor. Și acesta este obiectivul DMA, care a identificat o duzină de companii de tehnologie care au devenit atât de mari încât puterea lor împiedică nașterea unor alternative credibile de piață.

Executivul european speră să încheie procedurile împotriva lor în maximum 12 luni. De asemenea, Comisia deschide o investigație împotriva Alphabet, suspectată că a exploatat monopolul virtual al motorului său de căutare Google pentru a-și favoriza serviciile de comparare a prețurilor prin listări mai bune. Cei care au plătit prețul în acest caz ar fi fost concurenți care căutau hoteluri, bilete de avion sau alte bunuri de larg consum vândute online. Google a fost deja amendat cu 2,4 miliarde de euro în 2017. Dar remediile propuse nu au fost niciodată considerate satisfăcătoare de Bruxelles.

Șefa competiției în cadrul Comisiei Europene, Margrethe Vestager a explicat că, în acest moment, ancheta a fost declanșată împotriva unor companii, dar „nu înseamnă că alte grupuri nu sunt implicate, dacă apar probleme critice”. Ancheta, a spus Vestager, „este de așteptat să se încheie în termen de 12 luni”.

În cazul unei încălcări, Comisia poate impune amenzi de până la 10% din cifra de afaceri totală a companiei la nivel global, care pot crește până la 20% în cazul unor încălcări repetate.

AUTOR: Dan Alexe

Citește mai mult