Piața de artă din Republica Moldova, practic inexistentă. Cauze și soluții, în opinia experților
În Republica Moldova, în prezent, practic nu există o piață de artă, atât din cauza lipsei unei politici de promovare a valorilor autohtone, cât și din insuficiența resurselor financiare, spun experții. Astfel, Republica Moldova este departe de practica țărilor europene, unde piața de artă este în continuă creștere, iar investițiile în acest domeniu sunt rentabile și ajung la milioane de euro.
Potrivit președintei Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova, Florina Breazu, Republica Moldova practic nu are o piață de artă dezvoltată în primul rând din cauza problemelor financiare, care se referă la posibilitatea limitată a oamenilor de a cumpăra anumite opere de artă. Potrivit artistului plastic, oamenii preferă să cumpere ceea ce se vinde în stradă și mai puțin operele propriu-zise din galerii, unde cererea lipsește aproape în totalitate.
„Persoane care să cumpere opere de artă sunt foarte puține. Ceea ce se cumpără, se cumpără în general peste hotare. Noi ar trebui să facem un SRL sau să schimbăm modalitatea de vindere a lucrărilor. Oamenii încă nu au înțeles această posibilitate de a investi într-o operă de artă și beneficiile investițiilor respective. Dorința de a investi într-o operă de artă deja ține de un statut mult mai înalt, în care omul își dă seama că această investiție este valoroasă”, a declarat președinta Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova, Florina Breazu, într-un interviu pentru Radio Moldova.
Secretarul de stat din cadrul Ministerului Culturii, Andrei Chistol, susține că Republica Moldova este competitivă pe piața culturală internațională. Potrivit lui, pentru a spori interesul publicului față de artă, oferta culturală trebuie permanent diversificată și actualizată.
„Încercăm să trecem de la o abordare strict legată de anumite alocări de bugete pentru acțiunile culturale spre o abordare mai mult bazată pe un concurs al ideilor, al proiectelor. Prin aceste măsuri, prin aceste programe, putem să facem ca produsul cultural, oferta culturală, să fie cât mai bine cunoscută și valorificată de cetățenii Republicii Moldova. În același timp, încercăm să-i încurajăm pe creatorii culturali să-și promoveze mult mai bine valorile culturale, ceea ce fac aici în Republica Moldova sau peste hotarele Republicii Moldova”, a declarat secretarul de stat din cadrul Ministerului Culturii, Andrei Chistol, pentru Radio Moldova.
La nivel mondial, piața de artă înregistrează o expansiune. În România, spre exemplu, această piață a crescut vizibil în ultimii 15 ani, însă nu a ajuns la nivelul marilor puteri culturale ale lumii. Președinta Asociației Galeriilor de Artă Contemporană din România, Suzana Vasilescu, a remarcat într-un interviu pentru Digi24 că piața de artă înregistrează anual 20 de milioane de euro, un număr mult mai mic comparativ cu Polonia, țară cu cea mai mare piață de arte din estul Europei, unde cifra ajunge la 100 de milioane de euro anual.
În acest an, în România, peste 300 de opere de artă, clasice și contemporane vor fi scoase la licitație în perioada 17-19 ianuarie. Menționăm că în anul 2022, cifra de afaceri din vânzările globale ale artei contemporane a însumat aproximativ trei miliarde de dolari. Anul trecut, Statele Unite ale Americii au ocupat primul loc, înregistrând o creștere de 20 la sută pe piața de artă, pe locul doi fiind China, urmată de Marea Britanie, Franța, Coreea de Sud, Japonia, Germania, Polonia și România.