Comisar european: Coridoarele de solidaritate au ancorat R. Moldova și Ucraina în piața unică a UE
Prin realizarea coridoarelor de solidaritate, Uniunea Europeană (UE) a investit în infrastructuri de transport în Republica Moldova, România, Ungaria, Slovacia, Polonia, și Ucraina, ancorând cele două țări care au început negocierile de aderare la UE în piața unică și în spațiul de transport al UE. Asta a declarat, miercuri, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, citată într-un comunicat al Comisiei Europene.
Comisia Europeană a lansat în urmă cu doi ani coridoarele de solidaritate pentru a ameliora căile de transport între UE, Ucraina și Republica Moldova, ca răspuns la invazia ilegală a Rusiei din Ucraina, notează Agerpres.
„Inițial concepute pentru a ocoli blocada rusească la Marea Neagră asupra exporturilor de cereale ucrainene, coridoarele de solidaritate au evoluat pentru a acoperi comerțul în toate sectoarele. Acestea permit Ucrainei și Republicii Moldova să exporte diverse mărfuri spre piețele mondiale, garantând în același timp că importuri esențiale ajung în Ucraina. Pe termen lung, aceste coridoare vor juca un rol esențial în reconstrucția Ucrainei și în integrarea sa deplină în piața unică a UE”, precizează CE în comunicat.
Până în prezent, coridoarele de solidaritate au facilitat exportul a peste 136 de milioane de tone de mărfuri ucrainene, în special cereale, minereuri și oțel.
De asemenea, acestea au permis importul a peste 52 de milioane de tone de produse esențiale, precum carburant, autovehicule, îngrășăminte, precum și transportul de ajutor militar și umanitar.
Coridoarele se întind de-a lungul Dunării, Poloniei, țărilor baltice și regiunii adriatice, utilizând căile ferate, rutiere și navigabile interne, Deși coridorul ucrainean de la Marea Neagră, instituit în toamna lui 2023, este esențial, Dunărea și coridorul polono-baltic rămân de asemenea cruciale pentru importuri, în timp ce Marea Adriatică joacă un rol major în exporturile non-agricole ale Ucrainei, notează executivul UE.
CE și instituțiile financiare internaționale au mobilizat peste două miliarde de euro pentru aceste coridoare.
În cursul ultimilor doi ani, Comisia a coordonat autoritățile și comunitatea de transporturi din UE, Ucraina și Republica Moldova pentru a elimina obstacolele administrative și de infrastructură și a ameliora eficacitatea schimburilor. Printre priorități se află gestiunea traficului, dezvoltarea de proceduri frontaliere și investițiile în infrastructuri și echipamente logistice. Proiecte majore, precum ameliorarea navigației pe Dunăre și canalul Sulina în direcția Mării Negre, au contribuit la tranziția spre un sistem feroviar european interoperabil, mai precizează CE.
„În urmă cu doi ani, coridoarele de solidaritate au reorganizat rutele logistice de-a lungul Europei de Est pentru a le permite economiilor din Ucraina și R. Moldova să funcționeze și să evite o criză alimentară mondială. Până în prezent, ele au generat 50 de miliarde de euro venituri pentru economia ucraineană. În același timp, ele întăresc legăturile economice ale Ucrainei cu UE, cu importuri de o valoare de circa 107 de miliarde de euro până în prezent. (...) Coridoarele de solidaritate sunt și vor rămâne o opțiune sigură pentru comerțul Ucrainei și Moldovei cu restul lumii”, a declarat Adina Vălean, citată în comunicatul CE.