Aeroportul Internațional Chișinău nu va putea fi privatizat. Legea, publicată în Monitorul Oficial
Aeroportul Internațional Chișinău a fost inclus în lista bunurilor care nu pot fi privatizate. Legea ce stipulează acest lucru și decretul de promulgare al președintelui au fost publicate vineri, 24 mai, în Monitorul Oficial.

Astfel, Agenția Proprietății Publice (APP), în calitate de fondator, va putea rezolva problemele apărute în organizarea licitațiilor pentru selectarea spațiilor comerciale destinate alimentației publice și comerțului în zona sterilă a Aeroportului Internațional Chișinău.
De asemenea, documentul include măsuri pentru aplicarea sancțiunilor internaționale.
Serviciul de Informații și Securitate va primi competențe suplimentare și, împreună cu Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, va elabora lista persoanelor juridice aflate sub controlul subiecților restricțiilor sau care au beneficiari efectivi subiecți ai restricțiilor. Începând de vineri, autoritățile și instituțiile publice au la dispoziție o lună pentru a emite actele necesare implementării noilor prevederi și pentru a-și armoniza actele normative cu aceasta.
Amintim că, anterior, deputatul PAS Radu Marian a declarat în cadrul unui briefing de presă că „această modificare va garanta că instituția rămâne în proprietatea statului și va corecta o nedreptate comisă în timpul guvernărilor precedente”.
Directorul executiv al Centrului Analitic „Economica”, Marin Gospodarenco, a relatat pentru Radio Moldova că gestionarea aeroportului de către stat garantează că serviciile aeroportuare sunt în beneficiul publicului și ale economiei naționale.
Amintim că Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat în anul 2013, atunci când a devenit proprietatea companiei Avia Invest, controlată de Ilan Șor. Contractul de concesiune, stabilit pentru o perioadă de 49 de ani, obliga compania să efectueze investiții de peste 240 de milioane de euro. Din 28 martie, Aeroportul nu mai este administrat de compania „Avia Invest”, ci a trecut în gestiunea statului, iar procesul de preluare a activelor a demarat.
Pe 3 aprilie 2023, șefa statului, Maia Sandu, a declarat că Aeroportul Chișinău este, din nou, al cetățenilor, menționând că urmare a schemelor din 2013, statul a pierdut venituri în valoare de 1,6 miliarde de lei.
În ianuarie 2024, Agenția Proprietății Publice a anunțat că a inițiat, în comun cu Aeroportul Internațional Chișinău, procesul de demarare a licitației cu strigare pentru locațiunea activelor neutilizate din Aeroportul Chișinău, destinate activității de Travel Retail & Food and Beverages, cunoscute ca: Zona Sterilă și Zona Duty Free.
După câteva săptămâni, prima licitație de la aeroport a fost anulată din motiv că au participat doar două companii. „LeBridge și Lagardere, ceea ce nu asigură o concurență suficientă” La începutul lunii martie, autoritățile au anunțat o nouă licitație, iar la 25 martie una dintre cele două companii care tindeau la locațiunea spațiilor comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău a anunțat că s-a răzgândit și că nu va mai participa la licitația repetată.
Termenul de depunere a ofertelor de participare la licitație s-a finalizat pe 15 aprilie. Ulterior pe 17 aprilie, reprezentanții AIC au anunțat că licitația privind închirierea spațiilor comerciale de la Aeroportul Chișinău a fost sistată din nou din motiv că compania Lagardere Travel Retail, singura care a depus dosarul, nu ar fi prezentat „toate documentele justificative pentru a se califica în etapa finală”.
Pe 3 mai curent, APP a anunțat că licitația de la Aeroport va fi relansată, iar condițiile de participare – ajustate. De asemenea, vor fi aplicate modificări și caietului de sarcini.
82 la sută dintre moldoveni consideră că Aeroportul din Chișinău trebuie să rămână în posesia statului și doar 11 procente cred că acesta ar trebuie concesionat. Acestea sunt datele unui sondaj de opinie, realizat de IMAS, în luna februarie a anului curent.