CFM trebuie restructurată pentru a deveni profitabilă, susține ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale
Calea Ferată din Moldova (CFM) trebuie să fie restructurată pentru a deveni profitabilă, iar acum se fac eforturi pentru a achita restanțele salariale, a declarat Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, la emisiunea „Punctul pe Azi” de la TVR Moldova. În același timp, potrivit ministrului, este necesar ca să fie implementat Codul feroviar pentru a atinge aceste obiective.
„Există întârzieri în continuare. Ultimele date pe care le am, au fost achitate salariile aproape integral pentru luna februarie. Calea Ferată trebuie să treacă printr-un proces de restructurare. În formula care este la moment, Calea Ferată nu poate să reziste mult timp și asta a fost solicitarea mea către directorul interimar care este la moment acolo. Unele lucruri au început să se întâmple, alte se întâmplă mai greu, dar în esență în următorii un an, doi, noi trebuie să ajungem să avem implementat Codul feroviar care restructurează Calea Ferată”, a precizat ministrul.
Restructurarea CFM înseamnă că vor apărea cel puțin trei companii: una care e responsabilă de infrastructură, alta responsabilă de transportul de pasageri și alta de mărfuri, a explicat Andrei Spînu.
„De ce se face așa? Pentru ca să putem să atragem și investitori privați, pentru că în momentul în care eu sunt un investitor privat și zic că uite eu vreau să fac transport de marfă pe cale ferată, îmi cumpăr 100 de vagoane, 2, 3, 4 locomotive, vin la compania de infrastructură, închiriez infrastructura, achit acea taxă și folosesc infrastructura feroviară”, a mai spus oficialul.
Potrivit estimărilor ministrului infrastructurii și Dezvoltării Regionale, pentru modernizarea infrastructurii feroviare este nevoie de trei miliarde de euro.
De precizat că situația la Întreprinderea „Calea Ferată a Moldovei” – care se confruntă cu probleme financiare în ultima perioadă – a început să se agraveze după luna august 2022, când a scăzut tranzitul din Ucraina, odată cu redeschiderea portului de la Odesa. Pierderile estimative al întreprinderii au constituit aproape 150 de milioane de lei în anul 2023.
Anterior, fostul director al întreprinderii Oleg Tofilat, care a demisionat din funcție la sfârșitul lunii ianuarie curent, declara că 95% din vagoanele CFM au termenul de exploatare până în 2025 și că după această dată nu vor mai fi admisibile în transportul internațional.
Reamintim că, în aprilie, curent, Guvernul a majorat capitalul social al CFM din contul creditelor de la BERD și BEI. Astfel, peste 728 de mii de lei sau echivalentul a 35 de mii de euro au fost alocați de Ministerul Finanțelor pentru majorarea capitalului social al Întreprinderii de Stat.
CFM este cea mai mare întreprindere de stat, cu 6 mii de angajați. În prezent, aceasta este condusă de Serghei Tomșa.