Criza școlilor profesionale în Republica Moldova: Acțiuni și soluții
Republica Moldova se confruntă cu o scădere constantă a numărului de școli profesionale și a celor care aleg să studieze în aceste instituții, în timp ce piața forței de muncă suferă de o lipsă acută de muncitori calificați în domenii precum agricultura, sudura, mecanica și panificația. Conform datelor statistice, numărul instituțiilor de învățământ profesional tehnic secundar din Republica Moldova s-a redus semnificativ în ultimele două decenii, de la 80 în anul 2000 la doar 40 în 2024.
Cea mai drastică scădere a fost înregistrată în 2015, când școlile de meserii au dispărut, rămânând doar două instituții cu mai puțin de 200 de elevi înscriși. În prezent, numărul școlilor profesionale a scăzut cu 30%, ajungând la aproximativ 40 de instituții. În ultimii zece ani, numărul tinerilor care aleg să studieze în aceste școli s-a înjumătățit, ajungând la aproape 13.000 de elevi.
În ciuda acestor tendințe, Cabinetul de Miniștri a aprobat planurile de admitere pentru anul de studii 2023-2024 în școlile profesionale, colegii și centre de excelență. În școlile profesionale și centrele de excelență vor fi admise 8267 de persoane cu finanțare de la bugetul de stat, dintre care 1562 de locuri sunt prevăzute pentru învățământul dual, un număr în creștere cu 232 de locuri comparativ cu anul trecut. De asemenea, din acest an va fi inclus un nou domeniu, utilizarea calculatorului, pentru care sunt prevăzute 538 de locuri.
„Suntem acum în procesul de pregătire a concursului de admitere care se va desfășura în două tururi. Primul tur începe din data de 15 iulie până pe 10 august, cu afișarea rezultatelor în ziua de 10 august, și va fi urmat de turul al doilea pentru eventualele locuri rămase disponibile, până în data de 24 august. În aceste perioade, elevii își pot depune dosarul la o școală profesională pentru a alege o meserie. În acest an avem aprobate peste 8000 de locuri cu finanțare de la bugetul de stat. Bursa variază între 515 și 725 lei, în funcție de performanțele elevului și rezultatele studiilor. De asemenea, elevii din învățământul profesional tehnic secundar beneficiază de alimentație gratuită la prânz și cazare în cămin”, a declarat pentru Radio Moldova șeful Departamentului pentru Învățământul Profesional Tehnic al Ministerului Educației, Silviu Gîncu.
Menționăm că anterior Ministerul Educației a anunțat inițiativa de comasare a mai multor școli profesionale din cauza numărului mic de elevi.
„Este vorba de 8 instituții de învățământ, iar profesorii nu vor fi disponibilizați. Aceștia vor fi transferați în alte instituții, deoarece procesul educațional va continua pentru anii 2, 3 și 4, în funcție de fiecare instituție și programele acestora, care vor fi preluate de noile instituții. Avem lipsă de cadre în sistem, astfel încât toți profesorii vor primi oferte de angajare în noile instituții”, a mai specificat Gîncu.
De asemenea, autoritățile din educație au afirmat că numărul elevilor implicați în învățământul dual crește anual, iar rata de angajare a tinerilor după finalizarea studiilor variază în funcție de sector. La nivelul învățământului profesional tehnic secundar, în special pe dimensiunea învățământului dual, rata de angajare este de circa 70%.
Expertul în educație, Anatol Grimalschi, a subliniat necesitatea unui nou curriculum care să pună accentul pe practică și aplicarea cunoștințelor, orientând elevii către profesiile din domeniile de perspectivă. „Avem acum o propunere de un nou curriculum ce ține de practică, de aplicare în practică a cunoștințelor, de orientare a elevilor către profesiile din domeniile de perspectivă. Deși există o anumită rezistență din partea unor cadre din învățământul general, eu cred că noi trebuie să susținem Ministerul în promovarea tuturor sectoarelor educației, fie învățământul profesional, fie superior, fie cercetare și învățare”, a spus Anatol Grimalschi într-un interviu pentru emisiunea Zi de Zi.
Expertul a adăugat că soluția optimă este dezvoltarea unui învățământ dual autentic. „Nu mai putem pregăti muncitori și tehnicieni, predându-le 80% din ore teorie în auditorii. Elevii respectivi trebuie să învețe în conexiuni directe cu practica.”