Corespondență // Dacia Spring pedepsită în UE pentru „Made in China”
Protejarea industriei europene și a noilor tehnologii a fost una din principalele promisiuni făcute în fața Parlamentului European de către șefa, reconfirmată în funcție, a Comisiei UE Ursula von der Leyen. O victimă colaterală a protecționismului european ar putea fi automobilul de marca Renault Dacia Spring, care trebuie teoretic să fie comercializat în Europa din octombrie în noua sa versiune, începând de la 18.900 de euro.
Așa se face că în ciuda avertismentelor Berlinului, care se teme de agravarea unui război comercial cu Beijingul - UE se pregătește să impună tarife noi pentru vehiculele cu patru roți alimentate de baterii fabricate în China.
Motivația? Faptul că fabricile chinezești primesc subvenții de la stat care permit acestor vehicule să aibă prețuri mai coborâte decât cele ale concurenților europeni. Anul trecut, China a exportat mașini electrice în UE pentru 10 miliarde de euro, dublându-și cota de piață la 8%.
Iată așadar că în momentul în care este disponibilă o nouă versiune, această mașină electrică ieftină, Dacia Spring, importată din Asia de filiala Renault, suferă din plin greul noilor sancțiuni impuse de Bruxelles.
Un mic model de succes (150.000 de vânzări în Europa din 2021, dintre care jumătate în Franța), Dacia Spring fabricată la Shiyan (provincia Hubei, în centrul țării) nu a trecut prin ochiurile plasei fiscale întinse de Bruxelles. Deja lipsit de bonusul ecologic de 4.000 de euro de la începutul anului 2024, modelul conceput de filiala din România a Renault va trebui să suporte acum și o creștere a taxelor vamale, majorate de la 10 % la 31%.
Dubla lovitură vine în vreme ce Dacia se pregătește să lanseze o versiune în mare măsură revizuită a acestui vehicul prezentat drept cel mai ieftin vehicul electric de pe piața europeană (și cea britanică). În ciuda acestui upgrade costisitor, marca are de luptat și în fața concurenței din ce în ce mai mari din partea „greilor” europeni cu mașini mici și accesibile (noul Citroën ë-C3 sau viitorul Fiat Grande Panda și Volkswagen ID.2).
După ce și-a redus prețul de catalog cu 2.800 de euro pentru a compensa o parte din pierderea bonusului ecologic, Spring va fi comercializat în octombrie în noua sa versiune, de la 18.900 de euro. În 2021, când a fost lansată, mașina era facturată în jur de 12.500 de euro după luarea în considerare a diferitelor subvenții.
Acest vehicul este în mod clar destinat călătoriilor scurte (utilizatorii, dintre care jumătate locuiesc în zone rurale, călătoresc în medie 37 km pe zi) este echipat cu o baterie NMC (nichel-mangan-cobalt) de 26,8 kilowați-oră (kWh) pentru o autonomie de 225 km. Motorul său dezvoltă echivalentul a 65 de cai putere și are un consum mediu de 13,5 kWh la 100 km datorită, în special, greutății controlate a mașinii, puțin sub o tonă.
Derivat de la Kwid, un model termic conceput de Renault la mijlocul anilor 2010 pentru India, Brazilia și China, Dacia Spring electrică, produsă ca parte a unui joint-venture cu Dongfeng din China a fost prezentată ca o „oportunitate industrială” atunci când a fost lansată. Astăzi, a devenit o piatră în pantoful firmei.
Autor: Dan Alexe