Aproape fiecare al doilea magazin din țară nu păstrează corespunzător produsele alimentare
Aproape fiecare al doilea magazin din țară nu păstrează corespunzător produsele alimentare. Potrivit Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor (ANSA), în perioada 2 ianuarie-1 iulie au fost emise peste 500 de prescripții în cazul celor 1 087 de unități de alimentație publică verificate. Alte aproximativ 700 de astfel de acte au fost eliberate după ce au fost monitorizate 1 332 de unități de comerț. În timp ce unii oameni spun că deseori au identificat încălcări, cum ar fi comercializarea unor produse cu termen expirat, alții susțin că nu atrag atenția la termenul de valabilitate atunci când fac cumpărături.
Oamenii spun că unele produse procurate de ei sunt expirate sau prețul de pe raftul magazinelor nu corespunde cu cel de pe bon.
„Am avut cazuri când prețul de pe raft nu a corespuns cu cel de pe bon. Când am observat îmi era incomod să mă întorc. Era expirat și termenul. Când am observat, eram la serviciu, nu am avut timp să mă întorc”. „Sunt foarte atentă dacă sunt șterse cifrele privind datele de expirare, iau seama dacă carnea este proaspătă”. Foarte des am cazuri când prețul de pe raft nu corespunde cu cel de pe bon, aproape peste o zi. Probabil este un factor uman care duce la astfel de greșeli sau uită despre reduceri”. „Am pățit să vin la casă și să fie alt preț. Am încercat să aflu care e cauza și mi s-a răspuns brutal. Mi-au întors banii, numai să plec mai repede de acolo”, au spus oamenii pentru Radio Moldova.
Cele mai frecvente încălcări pe care le-au depistat inspectorii ANSA în unitățile de alimentație publică și cele de comerț sunt nerespectarea temperaturii optime de păstrare a produselor, supraîncărcarea frigiderelor și termenul de valabilitate expirat, a declarat pentru Teleradio-Moldova specialista principală la Secția informare și comunicare cu mass-media de la ANSA, Mariana Gratii.
„Personalul angajat în cadrul unităților de comerț este puțin informat despre pericolele care pot parveni în cazul nerespectării regimului termic, în frigidere, nerespectarea vecinătății, plasarea pe piață a produselor culinare și de patiserie. Pe etichetă nu este marcat tot conținutul produsului alimentar, a alergenilor, lipsa informațiilor în limba de stat, prețul de pe raft și bon nu corespunde în multe situații”, a declarat Mariana Gratii.
Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor le recomandă cetățenilor să achiziționeze produsele alimentare doar din spații sau unități înregistrate la serviciile sanitar-veterinare. Potrivit inspectorilor ANSA, vânzătorii trebuie să dețină carnete medicale, dar și alte documente ce confirmă calitatea, siguranța și proveniența produselor alimentare.