Social

Elevii care au picat cel puțin un examen de absolvire a gimnaziului mai au o a treia șansă, în premieră

Fiecare al zecelea absolvent de gimnaziu, care a picat cel puțin un examen în sesiunea de bază și cea suplimentară, mai are o șansă, săptămâna viitoare, când, în premieră absolută pentru Republica Moldova, va avea loc o a treia sesiune de examinare. Din anul viitor vor fi condiții mai stricte, elevii claselor a IX-a urmând să susțină examenele la centre specializate, ca la Bac. Aceasta și alte soluții pentru a îmbunătăți situația și a spori rata de promovare au fost printre subiectele discutate astăzi la Forumul Național al Cadrelor Didactice, care a reunit peste 300 de profesori și specialiști din străinătate.

În acest an, o atenție sporită a fost la examenele de clasa a IX-a în 189 de instituții de învățământ din opt raioane. Acestea au fost monitorizate de voluntarii desemnați de Ministerul Educației și Cercetării. Iar 30 la sută dintre lucrări au fost reevaluate de o comisie specială la Chișinău. În unul dintre raioanele monitorizate, Șoldănești, rata de promovare a fost de 100%, scăzând la 78% în urma reevaluării. Aceste date au confirmat aspectele vulnerabile, spune șeful Direcției învățământ, Boris Volontir.

„Eu spun că atitudinea contează foarte mult, atitudinea cadrului didactic, a managerului școlar, a tuturor celor implicați în procesul educațional și această conlucrare, colaborare între cadrele didactice școală și părinți, elevi, felul în care își doresc toți o schimbare și, dacă zicem noi, de parcursul acesta european, să ne axăm pe valorile europene, să nu ne spunem minciuni unii altora”, spune Boris Volontir.

Profesorii cu care am discutat recunosc existența problemelor din sistem și nevoia implicării mai active a cadrelor didactice.

„Pentru prima dată în istorie cred că s-a mai dat o a treia șansă elevilor de clasa a noua să-și continue cursul educațional. Moldova are mare nevoie și de electricieni, și de pădurari, și de toate tipurile de profesii, nu neapărat cu studii superioare. În ceea ce privește rata promovabilității, eu cred că deja sunt puse la punct multe, multe, multe lucruri, inclusiv strategiile de lucru, inclusiv niște soluții de a lucra cu profesorii, de a lucra niște planuri de activitate cu profesorii, pentru că atitudinea profesorului contează, în primul rând.”

„Un profesor bun întotdeauna are diverse modalități pentru a promova și această treaptă și într-adevăr este o problemă națională să recunoaștem pentru că dacă am depășit la nivelul Bacalaureatului să nu se mai copieze, să nu se trișeze, atunci mai avem de lucru la treapta gimnazială și sper eu că vom reuși. Poate mai greu va fi primul an când copiii vor vedea și vor simți că pot și încurajarea și acceptarea este probabil instrumentul cel mai bun pentru fiecare profesor.”

Organizarea următoarei sesiuni a examenelor gimnaziale la centre speciale după modelul Bacalaureatului a fost una dintre soluțiile discutate la Forumul Național al Cadrelor Didactice. Detalii a oferit directoarea Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, Lilia Ivanov.

„Pentru anul următor, din analiza pe care am efectuat-o, vom avea o monitorizare centralizată a examenului de clasa IX-a. Vor fi constituite centre raionale municipale de examene și acum toți șefii de direcții au ca temă pentru acasă să instituie ce este optim pentru aceste centre raionale de examinare și testele vor fi centralizate, verificate la Chișinău de către Comisia Republicană de Evaluare, la toate disciplinele”, punctează Lilia Ivanov.

Rezultatele din acest an la examenele din clasa a IX-a nu reflectă neapărat competențele și cunoștințele elevilor și ascund realitatea, mimând în esență calitatea, a accentuat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun. El a trecut în revistă măsurile care vor fi întreprinse în următorul an școlar pentru a îmbunătăți calitatea studiilor.

„În paralel, se va lucra mult cu profesorii pentru a-i forma suplimentar, ca să poată totuși să asigure un nivel minim de predare, ca elevii să obțină măcar o notă de 5, iar 6.000 de elevi, ca urmare a pretestării, identificării celor care au cele mai slabe rezultate, vor beneficia de un program special de remediere de 30-40 de ore, gratuit, de matematică, în grupuri mici. Iarăși, în efortul nostru de a ajuta pe toată lumea să susțină examenul, un examen corect și onest, în care se evaluează pe bune competențele și nivelul de calitate al fiecărei școli din Republica Moldova”, a declarat Dan Perciun.

Și testele Programului Internațional de Evaluare a Elevilor, pe scurt PISA, confirmă că, anual, fiecare al doilea elev din clasa a IX-a nu atinge nivelul minim de competență la lectură sau matematică. Amintim că cea de-a treia sesiune suplimentară pentru elevii care au picat unul sau mai multe examene de absolvire a gimnaziului va avea loc în perioada 19-23 august. Decizia a fost luată de ministerul de resort, în urma reevaluărilor, care au demonstrat o rată scăzută de promovabilitate.

Olga Mînzat

Olga Mînzat

Autor

Citește mai mult