Corespondență // Diplomație și vinars: operațiune de seducție chineză pentru a scăpa de taxele UE
China nu va impune măsuri antidumping provizorii asupra coniacului importat din Uniunea Europeană
Reacția chineză vine după ce inițial Pekinul a amenințat cu deschiderea unei investigații privind practicile comerciale ale anumitor produse lactate din UE, în special brânzeturi, lapte și smântână, exportate de Uniunea Europeană. Pekinul a deschis deja în ianuarie, ca reacție la anunțurile europene anterioare, investigații privind coniacul francez și anumite produse din carne de porc și a depus o plângere la Organizația Mondială a Comerțului (OMC). Deși agricultura europeană este subvenționată masiv, Bruxelles-ul pretinde că se află în conformitate cu OMC.
Această decizie a Republicii Populare ar putea fi considerată o strategie de convingere a UE să-și reducă taxele pe vehiculele electrice fabricate în China.
China a anunțat așadar, joi, 29 august, că nu va impune măsuri antidumping temporare asupra coniacului importat din Uniunea Europeană, în ciuda rezultatelor unei anchete care a concluzionat că UE a instituit măsuri de dumping.
Ministerul chinez al Comerțului a anunțat într-o declarație că vânzătorii de băuturi spirtoase din UE au vândut băuturi spirtoase din vin pe piața chineză (1,4 miliarde de consumatori) cu o marjă cuprinsă între 30,6% și 39%, impactând astfel piața internă chineză.
China a făcut presiuni asupra celor douăzeci și șapte de state membre în UE pentru a respinge propunerea Comisiei Europene de a adopta taxe vamale suplimentare de până la 36,3% pe vehiculele electrice fabricate în China.
Prin urmare, această decizie de a nu impune taxe vamale suplimentare coniacului ar putea fi considerată o strategie a Chinei pentru a convinge UE să-și reducă taxele pe vehiculele electrice fabricate în China.
Atitudine „prudentă” față de China
Acțiunile producătorilor francezi de băuturi spirtoase Rémy Cointreau și Pernod Ricard au crescut cu aproximativ 8% după acest anunț al Pekinului.
Întrebat despre acest anunț, președintele și CEO-ul firmei franceze Pernod Ricard, Alexandre Ricard, a refuzat să comenteze în detaliu, dar a precizat că grupul a menținut o atitudine „prudentă” față de China.
Pe lângă băuturile spirtoase din vin, Pekinul a deschis în ultimele luni anchete anticoncurențiale asupra produselor lactate și a cărnii de porc din UE. Ancheta privind produsele lactate a fost lansată săptămâna trecută, a doua zi după ce Bruxelles-ul a publicat noul său plan tarifar privind automobilele electrice fabricate în China.
Rămâne de văzut dacă această strategie de seducție a Pekinului în direcția Europei și mai ales a Franței va funcționa. Actualul Comisar European însărcinat cu piața internă, Thierry Breton, este un francez și sunt toate șansele ca el să rămână și în viitoarea Comisie.
Acest conflict, însă, nu trebuie să dureze pentru totdeauna. Acesta servește drept test pentru China, care suferă de capacități de supraproducție în mai multe sectoare. De asemenea, are o valoare de test pentru Europa, care se angajează să pună capăt vânzării de mașini cu motor termic în 2035. Închiderea protecționistă a pieței vehiculelor electrice ieftine, precum taxarea masivă a celor chinezești, ar încetini această tranziție.
Autor: Dan Alexe