Social

Peste 100 de Centre Unificate de Prestare a Serviciilor Publice au fost deschise în ultimii ani

Centre Unificate de Prestare a Serviciilor Publice au fost deschise, în peste 100 de localități din țară, în ultimii doi ani. Astfel, oamenii au posibilitatea de a beneficia de mai multe servicii fără a se deplasa în centrele raionale, a declarat directorul Agenției de Guvernare Electronică, Andrei Prisacari, la emisiunea Spațiul Public de la Radio Moldova.

Satul Pănășești din raionul Strășeni se numără printre primele localități care au beneficiat de un centru pentru prestarea serviciilor publice. Totodată, specialiștii de aici oferă sprijin persoanelor care se adresează cu diverse solicitări, spune angajata Centrului, Marcela Istrati.

„Avem o gamă largă de servicii electronice, respectiv cetățenii apelează pentru diverse servicii la agenției serviciilor publice, pentru diverse duplicate a certificatelor de stare civilă, fie nașteri, deces, căsătorie. Mai sunt care apelează pentru reexaminarea pensiilor, pentru limita de vârstă, pentru stagiul de cotizare după stabilirea pensiei. Respectiv cetățenii apelează, chiar și de la vârsta de 18 ani, sunt adolescenții care au voucherele culturale organizate pentru ei, respectiv vin pentru informare”, spune Marcela Istrati.

După deschiderea acestor centre, oamenii din localitate au acces mai simplu la toate serviciile electronice, a precizat primarul de la Pănășești, Valeriu Bujoreanu.

„Când în anul 2021 s-a adresat pentru a implementa acest proiect, noi am fost deschiși, fiindcă înțelegem că acesta este viitorul și digitalizarea este o oportunitate pentru a face ca serviciile publice să fie mai aproape de cei cetățeni și să fie cu mulți mai accesibile. Practic, cred că toți funcționarii de la noi înțeleg că digitalizarea este ceva care trebuie și asta este viitorul. Toți funcționarii au participat la diferite cursuri care au fost familiarizați cu digitalizarea”, a mai precizat primarul.

Scopul Centrelor Unificate de Prestare a Serviciilor Publice este simplificarea procesului de obținere a serviciilor publice calitative de către cetățenii din mediul rural, susține și directorul Agenției de Guvernare Electronică, Andrei Prisacari.

„De fapt, noi am stabilit ca obiectiv două elemente importante pentru aceste centre. Primul rol este ca să asiguri suport în accesarea serviciilor electronice. Noi avem un portal la serviciilor electronice, avem circa 300 de servicii deja digitale și rolul acestor CUPS-uri este să ajute cetățenii să acceseze aceste servicii cu rolul lor atribuit în sistemele informaționale. Un al doilea rol important este de a aduce alfabetizare digitală în rândul cetățenilor la nivel local. Ori atunci când vin în centru unificate de presări servicii, colegii noștri care asistă cetățenii, inclusiv, îi ajută să-i alfabetizeze digital”, punctează Andrei Prisacari.

Primele 17 Centre Unificate de Prestare a Serviciilor Publice au fost înființate în anii 2021-2022. Timp de doi ani și jumătate de activitate, au oferit posibilitatea cetățenilor să acceseze peste 60 de mii de servicii publice disponibile în format digital, ceea ce a contribuit la economisirea în total a circa 825 de mii de lei.

Olga Mînzat

Olga Mînzat

Autor

Citește mai mult