Social

Deficitul de cadre și finanțarea insuficientă, o provocare pentru instituțiile de educație timpurie din țară

Lipsa de cadre, neglijarea educației copiilor în unele familii, depopularea satelor și finanțarea insuficientă a grădinițelor sunt principalele provocări cu care se confruntă instituțiile preșcolare din țara noastră, susțin educatorii. De cealaltă parte, reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării recunosc aceste probleme, dar spun că în ultimii ani s-au luat măsuri pentru a soluționa unele dintre acestea. Astfel, au fost create condiții mai bune de lucru pentru educatori, dar și pentru îmbunătățirea procesului educațional în grădinițe.

imagine simbol
Sursa: imagine simbol

Este nevoie de o mai bună conlucrare între părinți, educatori și stat, pentru a crea copiilor condiții bune de învățare, a declarat la emisiunea „Zi de zi” de la Radio Moldova, metodista de la grădinița nr.43 din municipiul Bălți, Nadejda Stratan. Potrivit acesteia, până acum, educația timpurie era lăsată în umbră, iar în prezent se bucură de o susținere mai consolidată.

„Ne bucurăm că acum educația timpurie este văzută și se pune un accent deosebit. Educația timpurie este temelia educației. De ce se spune cei șapte ani de-acasă, deoarece trebuie să îmbunătățim mereu mediul educațional, să fie o colaborare mai armonioasă cadrele didactice cu familia, noi educăm atât copiii, cât și familia să se implice ca să avem rezultate bune”, a menționat Nadejda Stratan.

Incluziunea copiilor cu cerințe educaționale speciale, modul de finanțare a grădinițelor, dar și deficitul de cadre din unele instituții preșcolare rămân în atenția ministerului, a afirmat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun la o conferință. Oficialul a subliniat că grădinițele vor fi susținute financiar, iar programele educative vor fi consolidate.

„Pornim de pe o fundație foarte solidă când vorbim de structura finanțării trebuie să o păstrăm și să o creștem pe măsură ce vedem o creștere economică mai semnificativă. Avem multe de lucru pe mai multe domenii cheie, noi la minister și în Guvern recunoaștem valoarea investițiilor în educația timpurie și o să continuăm așa și mai departe”, a declarat Dan Perciun.

În Republica Moldova unul din trei copii, în special, din localitățile rurale, nu frecventează grădinița. În acest context, organizațiile internaționale printre care UNICEF sunt deschise pentru integrarea tuturor copiilor, indiferent de circumstanțe, în procesul educațional timpuriu, a declarat Directorul Regional adjunct al organizației, pentru Europa și Asia Centrală, Octavian Bivol.

„Este un domeniu anume în care avem nevoie de colaborare transfrontalieră. UNICEF este gata să susțină această colaborare și împreună cu partenerii noștri noi am lucrat pe parcursul ultimilor ani împreună cu autoritățile din Moldova și România pentru a asigura cel mai bun sprijin pentru sistemele naționale pentru ca să poată integra copiii”

Potrivit Ministerului Educației, Republica Moldova este lider în Europa la investițiile în grădinițe, alocând 30 de procente din bugetul destinat pentru educație comparativ cu 10% pe care le alocă unele state europene. De asemenea, toate localitățile țării au acces gratuit la educația timpurie, iar copii beneficiază de alimentație gratuită. Totodată majoritatea grădinițelor au un regim de lucru între 9 și 10 ore.

Citește mai mult