Corespondență // Mașini electrice: China dă în judecată UE la OMC pentru suprataxele abuzive
China a anunțat, miercuri, 30 octombrie, că a contactat Organizația Mondială a Comerțului (OMC) după decizia considerată „protecționistă” luată de către Uniunea Europeană de a impune suprataxe vamale pentru mașinile electrice importate din țara asiatică. Comisia Europeană a adoptat marți regulamentul de stabilire a acestor taxe vamale suplimentare față de aceste vehicule, pe care le acuză că creează concurență neloială, după ce fabricanții primesc subvenții ilegale de la statul chinez. Așa încât, Uniunea Europeană a decis să adauge la taxa de 10% existentă deja o suprataxă de până la 35% pentru mașinile cu baterie fabricate în China.
În ciuda opoziției Germaniei, Bruxelles-ul a decis așadar să adauge la taxa de 10% existentă deja o suprataxă de până la 35% pentru mașinile cu baterie electrică fabricate în China. Decizia, care se aplică timp de cinci ani, a fost publicată marți seara în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și a intrat în vigoare miercuri.
Obiectivul declarat al Bruxelles-ului este de a restabili condiții echitabile de concurență cu producătorii pe care îi acuză că beneficiază de subvenții publice chineze. Aceasta implică apărarea industriei europene de automobile și a celor aproximativ 14 milioane de locuri de muncă împotriva practicilor considerate neloiale de o lungă anchetă a Comisiei.
Cota de piață a mașinilor electrice chinezești a explodat în UE, de la mai puțin de 2% în 2020 la peste 14% în al doilea trimestru al acestui an, conform cifrelor executivului european. „Apreciem concurența, dar trebuie să se bazeze pe reguli de concurență loială ”, a declarat comisarul pentru comerț Valdis Dombrovskis, descriind măsurile drept „ proporționale” și „bine calibrate”.
Până în ultimul moment, el a vorbit cu ministrul chinez al Comerțului, Wang Wentao, pentru a încerca să găsească o soluție negociată. Dar degeaba. China a amenințat la rândul său că va ataca interesele europene. Pekinul a răspuns deja prin lansarea de investigații antidumping care vizează carnea de porc, produsele lactate și băuturile spirtoase pe bază de vin importate din Europa, inclusiv coniacul.
Germania și alte patru țări (Ungaria, Slovacia, Slovenia, Malta) au votat împotriva planului fiscal al Comisiei, nereușind însă să adune majoritatea necesară pentru a-l respinge. UE își asumă riscul de a declanșa un „conflict comercial”, a reacționat lobby-ul auto german, care își vinde mașinile puternice în China, cea mai mare piață din lume.
Dar, și în Franța, abordarea UE îngrijorează cercurile economice. Asociația interprofesională a coniacului s-a plâns că a fost „ abandonată ”, afirmând că sectorul său a fost „sacrificat” într-un conflict comercial care nu privește coniacul.
Acest război comercial chino-european face parte dintr- un context mai larg de tensiuni comerciale dintre Occident, condus de Washington, și China, pe care aceștia o acuză de practici anticoncurențiale în mai multe sectoare, precum turbinele eoliene și panourile solare.
În Europa, valoarea suprataxelor va varia între producători, în funcție de nivelul estimat al subvențiilor primite. În detaliu, taxele suplimentare se vor ridica la 7,8% pentru mașinile Tesla fabricate în Shanghai, 17% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,3% pentru SAIC, conform unui document transmis statelor membre pe data de 27 septembrie. Celelalte firme care au cooperat la ancheta europeană vor fi impozitate 20,7% din suprataxe, fata de 35,3% pentru cei care nu au cooperat.
Autor: Dan Alexe