Social

INTERVIU // Alexei Buzu: Programul „Ajutor la contor” prevede o compensație monetară. E mai eficientă decât cea oferită în facturi

După evaluarea programului „Ajutor la contor” pe platforma compensatii.gov.md s-a luat decizia de a acorda o compensație monetară, a declarat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Alexei Buzu. „Avem o vizibilitate și un bun control asupra procesului, iar experiența acumulată din alte programe arată că plata directă este mult mai eficientă în administrare decât alte forme de sprijin pentru cetățeni în sezonul rece”, a explicat ministrul într-un interviu acordat pentru Moldova 1.

Moldova 1: La modul practic, cum va funcționa acest sistem de acordare a sprijinului pentru perioada rece?

Alexei Buzu: Vorbim în esență de trei etape, pași esențiali. Primul, ne înregistrăm în sistemul de compensații și toți cetățenii care doresc să beneficieze de compensații trebuie să se înregistreze. Perioada de înregistrare durează de la 4 noiembrie până pe 28 noiembrie, avem timp suficient pentru ca toți să se înregistreze. Sunt două modalități principale prin care cetățenii pot să facă acest lucru, intră pe platforma compensatii.gov.md, îndeplinesc acel formular electronic, oferă date despre venituri, membri din gospodărie, specifică dacă doresc să primească compensația pe cont, pe cardul bancar sau la poștă.

Dacă cetățenii întâmpină dificultăți sau nu au acces la internet, pot să se adreseze pe perioada lunii noiembrie la asistenții sociali pentru ca aceștia să-i ajute să se înregistreze în sistem. După care echipa tehnică a ministerului verifică toate aceste date. Încercăm să stabilim care este venitul global al gospodăriei, câți membri din gospodărie sunt, care este statutul lor, muncesc, sunt pensionari, persoane, copii cu dizabilități. În baza acestor date, vom stabili compensația individuală pentru fiecare familie din program și la începutul lunii decembrie, fiecare familie va primi acea compensație pentru luna noiembrie și tot așa mai departe.

Moldova 1: Dacă, de exemplu, nu te înregistrezi până la sfârșit de noiembrie și o faci în decembrie de asemenea e valabil?

Alexei Buzu: Cei care nu reușesc în luna noiembrie, pot să o facă în luna decembrie, doar că vor primi compensate începând cu luna decembrie.

Moldova 1: Nu funcționează retroactiv?

Alexei Buzu: Nu, nu funcționează.

Moldova 1: În acest an s-a optat pentru formula ca aceste compensații să fie acordate în formă monetară. De ce s-a mers pe această cale?

Alexei Buzu: În primul rând, tot programul de compensații, cu excepția ultimilor doi ani, tot timpul a funcționat în baza unei compensații sub formă monetară. Pentru că am avut acel șoc, acea criză energetică, s-a optat pentru ca o parte din compensație să fie oferită în factură, fapt care era destul de complicat să-l administrăm. Acum, pentru că am avut mai mult timp, am analizat care sunt procese și care sunt cele mai eficiente metode prin care putem să oferim această compensație, am optat pentru compensația monetară. Deci, revenim încet-încet la normal. Noi credem că aceasta este mult mai eficientă. Noi avem o vizibilitate și un control al procesului mai deplin și experiența pe alte programe arată că o plată monetară este mult mai eficient de administrat decât altă formă prin care putem să ajutăm cetățenii.

Moldova 1: Oamenii se pot aștepta ca valoarea compensației să varieze, de exemplu, dacă se merge pe varianta de formulă monetară?

Alexei Buzu: Forma în care noi oferim compensația nu depinde de valoare, deci nu sunt legate între ele. Valoarea compensației depinde de veniturile familiei, de componența familiei. Acest program este destinat în special familiilor cu venituri mici. Vrem să-i ajutăm să treacă cu bine de această iarnă, dar compensația va fi stabilită în funcție de acele caracteristici: venitul global, câți membri sunt în familie, care este statutul acelor membri. În funcție de aceasta, la sfârșitul lunii noiembrie, vor afla care este compensația și modalitățile prin care ei poți să beneficieze de ea.

Moldova 1: Anul trecut, s-a mers pe acele categorii de vulnerabilitate, vor fi ele și în acest an sau va fi individual cumva?

Alexei Buzu: În acest an, optăm pentru o abordare mai individuală. Asta înseamnă că compensația va depinde de caracteristicile specifice ale gospodăriei, asta înseamnă că noi vom ținti mult mai fidel situația specifică a beneficiarilor de compensații. Asta înseamnă că avem un sistem mai flexibil, mai aproape de nevoile cetățenilor. De asta spuneam că în fiecare an noi am avut mai mult timp să pregătim un sistem mai eficient, să avem acele interconexiuni cu diferite baze de date. Pe de o parte, să răspundem necesităților cetățenilor, să fim aproape de ei, pe de altă parte, să ne asigurăm că protejăm banul public. Avem un control mult mai riguros pentru că compensațiile sunt stabilite în baza unor date verificate, date oficiale.

Moldova 1: Apropo de verificarea datelor și a venitului global. De exemplu, am întâlnit anul trecut cazuri când unii oameni munceau peste hotare, nu își declarau veniturile pe care le primesc în acea cerere, indicau un venit mult mai mic, iar compensația era mult mai mare chiar dacă au mai mulți bani care vin în gospodărie. Cum se va verifica acest lucru?

Alexei Buzu: Noi avem diferite modalități prin care putem să stabilim într-un mod mai direct sau indirect, care sunt veniturile globale în familie. În primul rând, noi am încercat să stabilim, să avem acces la toate bazele de date din domeniul public, fie că vorbim de Fisc, de Casa Națională de Asigurări Sociale, fie că vorbim de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Cadastru și așa mai departe. Noi încercăm în baza IDNP-urilor să înțelegem care sunt proprietățile, veniturile, plățile de care beneficiază toți cei care s-au înscris în sistem. Asta este o sursă de date.

A doua sursă sunt datele oferite de către cetățeni atunci când completează acest formular și a treia sursă sunt datele de la furnizorii de energie. Pentru că putem să avem situații în care cineva completează un formular, declară anumiți membri de familie, declară că ei nu au venituri, iar pe de altă parte, declară un venit de 5.000 de lei, pe când consumul istoric arată că au achitat facturi de 7.000 de lei. Și atunci automat în sistem apare o notificare prin care solicităm date adiționale și acești solicitanți nu sunt admiși mai departe până nu clarificăm acest lucru. Avem instrumentarul din ce în ce mai sofisticat prin care putem să identificăm cât mai multe venituri ale solicitanților. Dacă avem un solicitant în gospodărie, apt de muncă, nu este student, nu este pensionar, dar nu declară niciun venit, sistemul automat impută un venit echivalent cu salariul minim pe economie.

Anul acesta, avem interconexiuni cu date de la Poliția de Frontieră pentru a vedea dacă anumiți membri sunt în țară sau în afara țării. Avem interconexiuni cu datele de la ASP pentru a vedea membrii familiei, sunt copii sau adulți. În fiecare an consolidăm acest sistem. Încercăm să îl facem mai eficient și mai simplu pentru cetățeni. Pentru că avem acest obiectiv dublu, în primul rând, vrem să fim alături de cetățeni, de familiile din Republica Moldova, să treacă cu bine această iarnă, pe de altă parte, avem obligația să țintim și să-i ajutăm pe cei care într-adevăr au nevoie și asta înseamnă că trebuie să identificăm cât mai fidel situația din fiecare familie. Deci, avem diferite modalități, fie mai directe, fie indirecte, să facem acest lucru.

Moldova 1: Înțelegem cu toții că s-a mers pe această măsură și este una temporară, dacă pot să spun așa, acum doi ani când treceam printr-o criză. Va fi valabil, de exemplu, și anii viitori acest ajutor la contor sau cum să ne asigurăm că de fapt cresc veniturile populației, nu să le acordăm sprijin?

Alexei Buzu: Noi am avut și avem un program clasic în care familiile cu venituri mici erau ajutate pentru perioada rece a anului, așa-numita APRA, care a crescut pe mandatul acestui Guvern de la 500 la 800 de lei anul trecut. Ceea ce am avut în urmă cu doi ani este că a trebuit să extindem acest program pentru că am avut acest șoc. Ceea ce face Guvernul este că, pe de o parte, avem aceste programe de suport pentru familiile din Republica Moldova, colegii mei de la Ministerul Energiei implementează programe prin care încearcă să îmbunătățească eficiența energetică. Am avut acel program cu vouchere prin care familiile cu venituri mici au putut să-și procure echipamente eficiente energetice. Asta înseamnă diminuând consumul de energie.

Colegii implementează programe prin care clădirile devin mai bine insulate. Avem un program prin care se vor pilota și se vor introduce așa-numitele contoare smart. Deci, ajutăm gospodăriile, ajutăm să avem această tranziție mult mai rapidă la un consum de energie mult mai eficient. Prioritatea numărul unu a acestui Guvern este creșterea economică, este preocuparea prin care noi vrem să ajutăm cât mai mulți cetățeni să-și găsească un loc de muncă sau locul de muncă pe care îl au să aibă o productivitate mai mare, să crească salariile, să crească veniturile, pentru că cea mai bună formă de protecție socială este un loc de muncă bine plătit.

Moldova 1: Apropo de persoanele care vor să se angajeze la un loc de muncă. Mă uitam peste statistici și de la începutul anului au fost plasate în câmpul muncii peste 14.000 de persoane. Este o cifră mult mai mare. Vreau să vă întreb, față de perioadele anterioare, manifestă mai mult interes oamenii de a se angaja legal sau s-a schimbat metoda de acordare a ajutorului de șomaj și de asta sunt mai motivați?

Alexei Buzu: Eu cred că este o combinație de factori. În primul rând, noi am încercat, am depus un efort prin care am crescut eficiența Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă. Asta înseamnă că aceasta este mult mai eficientă în a identifica persoanele care sunt în căutarea unui loc de muncă, au îmbunătățit conlucrarea și comunicarea cu angajatorii din Republica Moldova. De la începutul anului au reușit să ofere acest suport pentru 14.000 de persoane să-și găsească un loc de muncă. Pentru tot parcursul anului 2023 această cifră a fost de 11.060.

Totodată, am făcut acea reformă a ajutorului social prin care persoanele apte de muncă beneficiare de ajutor social sunt încurajate să își caute un loc de muncă, să beneficieze de cursuri de formare profesională și de fapt acest ajutor să fie unul temporar, și nu un program prin care descurajăm munca. Și asta înseamnă că avem mai multe persoane care sunt în căutarea unui loc de muncă, avem mai multe persoane pe piața muncii. Și aceste ritmuri urmează să crească, pentru că dacă vrem să creștem economic, dacă vrem să ne integrăm rapid în Uniunea Europeană, toți cei care sunt apți de muncă trebuie să muncească și trebuie să le oferim această oportunitate.

Citește mai mult