Moldova Trade Forum// Producătorii și experții discută despre extinderea exporturilor și inovațiile tehnologice
Peste 120 de producători de pe ambele maluri ale Nistrului, experți internaționali, oficiali guvernamentali și reprezentanți ai partenerilor de dezvoltare s-au reunit în aceste zile la cea de-a patra ediție a „Moldova Trade Forum”. Prima sesiune a conferinței a fost dedicată alinierii la standardele internaționale a politicilor comerciale ale Republicii Moldova, extinderii piețelor de export și integrării inovațiilor tehnologice în comerț.
Sectorul Tehnologiilor Informaționale a înregistrat o creștere spectaculoasă în ultimii ani, a declarat expertul internațional în dezvoltare economică și comerț, Jan-Philipp Kramer, care a prezentat participanților la eveniment principalele direcții pentru extinderea piețelor de export.
„Venitul vânzărilor în TIC a sărit de la 125 de milioane la 426 de milioane în doar cinci ani. Și a sporit exporturile și vorbim aici de exportul serviciilor de cinci ori către piețe cheie, incluzând Statele Unite, UE, Franța, Germania, Olanda și de asemenea avem și un parteneriat foarte puternic cu România. Deci putem vedea aici că în acest sector avem foarte mult potențial. Guvernul și-a făcut și el partea în crearea Moldova IT Park în 2018. Și asta, de fapt duce la formarea a ceea ce putem numi un cluster”, a spus Philipp Kramer.
În ultimii ani producătorii din țara noastră au avansat la capitolul exporturi în Uniunea Europeană, spune secretara de stat de la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Cristina Ceban. Potrivit ei, oamenii de afaceri autohtoni au diversificat mărfurile exportate și se axează pe cele cu valoare adăugată.
„Am reușit să ajungem pe piața Uniune cu produse diverse, deci nu vorbim doar de produse agricole neprocesate, vorbim și de electronice, și de produse industriale precum mobila, textilele. Avem exporturi de conserve, sucuri, nemaivorbind de sectorul IT, exportul căruia a crescut foarte mult în ultimii ani. Suntem deja pregătiți într-o oarecare măsură pentru cerințele pe care le întrunim, fiind acceptați în piața unică și cu siguranță trebuie să lucrăm la acele cerințe”, a declarat Cristina Ceban.
În același timp, directoarea executivă a Agenției de Investiții, Natalia Bejan, s-a referit la provocările cu care se confruntă exportatorii din țara noastră.
„Avem și anumite lacune. Ne dorim să exportăm în Uniunea Europeană, dar nu avem niciun document în limba engleză sau în oricare altă limbă decât limba română și uneori limba rusă pentru a exporta. Ne dorim să exportăm, dar avem niște capacități enorm de mici și nu dorim să ne asociem sau să intrăm într-o asociație, într-un cluster, pentru ca să avem capacitate de export mai mare”, afirmă Natalia Bejan.
În a doua parte a zilei au fost organizate sesiuni la care producătorii de pe ambele maluri ale Nistrului au avut posibilitatea să-și prezinte ofertele comerciale și să stabilească parteneriate de afaceri cu reprezentanții celor mai mari rețele comerciale din Republica Moldova. Vineri evenimentul va continua cu mai multe sesiuni online.
Precizăm că Moldova Trade Forum este organizat pentru al patrulea an consecutiv prin intermediul proiectului PNUD „Dezvoltarea capacităților de export pe malurile Nistrului” cu asistența financiară a Suediei și Marii Britanii.