Internațional

Rusia a finanțat cu 69 de milioane de euro o vastă campanie de propagandă și amestec la scară mare în Bulgaria și România

Rusia a cheltuit 69 de milioane de euro pentru a finanța o campanie de propagandă și amestec la scară mare vizând Bulgaria și România, dezvăluie un grup de experți bulgari în securitate cibernetică BG Elves, relatează site-ul bulgar novinite.com.

Fondurile au fost transferate prin tranzacții mici, dificil de detectat, de până la 5.000 de euro fiecare, potrivit grupului.

Scopul era răspândirea influenței ruse și promovarea unor discursuri ale extremei drepte atât în Bulgaria, cât și în România, potrivit aceleiași surse.

BG Elves susține că a obținut documente care leagă aceste sume de bani de companii și persoane care operează atât în Bulgaria, cât și în România, cu scopul clar de a manipula opinia publică.

Grupul anunță că a împărtășit aceste informații, în ultimele 48 de ore, cu jurnaliști și servicii de investigație din România, Regatul Unit și Ucraina.

Potrivit investigației, „complotul” datează din 2010.

Servere închiriate în Țările de Jos și Germania

BG Elves prezintă în mod detaliat cum erau structurate aceste sisteme, cu ajutorul unor servere închiriate în Olanda și Germania care să le sprijine.

Grupul desemnează o companie - Adnow - care a jucat un rol semnificativ în distribuirea propagandei și publicității cu un conținut controversat.

Reclamele respective - care promovau adesea pretenții senzaționale și înșelătoare în domeniul sănătății - vizau să influențeze publicul prin folosirea unor algoritmi complecși și instrumente de urmărire.

BG Elves a descoperit că sistemele folosite de Adnow colectează și profilează utilizatori în funcție de conținutul pe care-l consumă, creând profiluri foarte detaliate, cu informații precum sexul, locul și chiar „ratinguri de brutalitate” (show_brutal_rate), cu scopul de a adapta mai eficient publicitatea în funcție de ținte.

Scopul ultim al acestei operațiuni, susține BG Elves, este manipularea utilizatorilor pentru ca aceștia să furnizeze informații personale prin intermediul unor sisteme de oferte și recompense false.

Odată obținute, datele sunt trimise în Rusia, unde sunt folosite în vederea unor atacuri și mai țintite.

Malware instalat pe dispozitive cu ajutorul jocurilor

BG Elves dezvăluie că o companie care dezvoltă jocuri pe telefonul mobil a folosit aceste informații personale pentru a instala software de tip malware pe dispozitivele utilizatorilor, obținând astfel un control de la distanță complet.

Acest malware - cunoscut sub numele de Remote Access Trojan (RAT) - le permite atacatorilor să monitorizeze comunicațiile personale ale utilizatorilor și să le exploateze contactele, putând permite autorilor să manipuleze și să răspândească dezinformarea.

Grupul estimează că Adnow, care generează milioane de amprente lunar, a infectat mii de utilizatori, permițându-le atacatorilor să ajungă la o parte „substanțială” a populației Bulgariei.

El subliniază că activitățile acestor entități susținute de către Rusia s-au extins „semnificativ” și includ în prezent o serie largă de servicii, precum „ferme de boți” și „rețele VPN” al căror scop este să susțină și distribuie propaganda.

Această anchetă dezvăluie o „breșă îngrijorătoare” în securitatea națională, în opinia experților în securitate ciberntică de la BG Elves, care subliniază că este important să se răspundă acestor amenințări.

Ce este AdNow

Ați întâlnit reclame pentru suplimente de slăbit, un remediu miraculos pentru o boală gravă, o poțiune magică pentru a stopa căderea părului, titluri senzaționale care vă îndeamnă să faceți clic?

Astfel de reclame apar de obicei în ferestre separate de pe telefon sau computer. Întindeți mâna pentru a le închide din drum și, în schimb, se deschid sau duc la o altă pagină. Utilizatorul nu știe cine îi trimite reclama, nici de ce apare pe un anumit site, nici ce date cu caracter personal sunt „preluate” de la el.

Persoana care dorește să distribuie anunțul se conectează la o platformă de publicitate online, care la rândul ei îl „eliberează” utilizatorilor. Una dintre cele mai cunoscute astfel de platforme este GoogleAds, dar a impus restricții pentru agentul de publicitate - de exemplu, cu privire la ceea ce poate face publicitate sau cum își selectează utilizatorii.

În platforme precum AdNow nu există restricții. Dacă site-ul dvs. de publicitate devine clientul lor, veți putea instala o aplicație capabilă să selecteze publicul căruia să faceți publicitate.

Carolina Străjescu

Carolina Străjescu

Autor

Citește mai mult