Social

Rata abandonului școlar este în creștere în Republica Moldova. Opinia psihologului

Datele Ministerului Educației și Cercetării (MEC) arată că în semestrul doi al anului de studii 2023-2024, aproximativ 250 de elevi cu vârsta cuprinsă între 7 și 16 ani au părăsit școala înainte de finalizarea studiilor. Specialiștii în psihologie atrag atenția că abandonul școlar are la bază cauze multiple, de la dificultăți economice și sociale, până la probleme de ordin psihologic.

Rata abandonului școlar este în creștere, în special în clasele V-IX, arată datele Ministerului Educației și Cercetării (MEC). Printre cei mai vulnerabili sunt copiii din familiile defavorizate, cei de etnie romă și cei care migrează împreună cu părinții lor.

Potrivit raportului MEC, din cei 250 elevi care au abandonat școala în semestrul 2 al anului trecut de studii, cei mai mulți 63 la număr sunt din municipiul Chișinău, iar pe locul doi este orașul Nisporeni, unde aproximativ 30 de copiii au renunțat la studii, majoritatea din clasele gimnaziale.

Psihologul Lilia Dubița atenționează despre riscurile pe termen lung al acestui fenomen, întrucât în viitor acești copiii nu vor avea acces la studii superioare și vor întâmpina dificultăți în procesul de integrare socială.

„Este foarte mare riscul să ajungă în situații de delicvență, inclusiv în dependență din diferite genuri, așa cum este alcoolul, drogurile și alte fenomene”.

Psihologul sugerează două modalități prin care părinții pot motiva copiii să studieze: implicarea activă în viața școlară a acestora și susținerea acestora pe termen scurt prin încurajarea unor abordări pozitive.

„Părinții, în primul rând, pot face asta prin propriu exemplu, prin a arăta că jobul lor, activitatea socială, este foarte valoroasă. Atunci când părinții povestesc că viața lor este complicată sau să lucrezi este greu, fix aceeași proiecție o au și copiii. Și, evident că părinții pot motiva prin două surse. Prima sursă este să oferi mult mai multă atenție sistemului școlar, să meargă părinții la școală, să comunice cu profesorii, să vadă cum se descurcă copilul. Și a doua este să încerce să motiveze copilul pe termen scurt. Atunci când îi spui, uite, rezultatele tale școlare te ajută să îți antrenezi abilitatea mentală sau, uite, hai să negociem, de exemplu, un avantaj ca procesul ăsta de studii paralel să fie o formă de joc”.

Psihologul subliniază că școala ar trebui să fie percepută de copii ca o „sală de sport” pentru intelectul lor, un loc unde pot dezvolta nu doar abilități intelectuale, ci și emoționale și sociale.

„Așa cum sportivii merg la sală, exact așa școala este zona unde noi dezvoltăm abilități intelectuale, emoționale. Fiecare copil trebuie să înțeleagă că el este un super-erou și are o abilitate fenomenală, iar școala poate descoperi această abilitate”, a explicat specialista.

Lilia Dubița mai notează că prevenirea abandonului școlar necesită colaborare între adolescenți, părinți, profesori și autorități. Fiecare dintre noi poate contribui la construirea unui mediu educațional în care tinerii să se simtă în siguranță și motivați să învețe.

Citește mai mult