Directorul ASP: În următorii doi - doi ani și jumătate, am putea avea un milion de cetățeni care dețin semnătura electronică
Problema deținerii semnăturii electronice va fi eliminată odată cu emiterea cardului electronic, începând cu anul 2025. Acest buletin nou va conține și semnătura electronică necesară pentru a semna diferite acte și de a beneficia de serviciile digitale oferite de Agenția Servicii Publice, a declarat directorul ASP Mircea Eșanu, în cadrul emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova.
„Într-adevăr, avem o mare problemă la numărul populației care deține semnătură electronică. Agenția și noi înțelegând, pentru că avem un număr din ce în ce mai mare de servicii digitale, și în anul următor, în general, noi urmează să dublăm, practic, acest număr. Noi ne dorim ca această comunicare să aibă loc inclusiv digital. Noi ne uităm la state de genul Estoniei, în care, chiar dacă e tot digitalizat, oricum în jur de vreo 50% din populație, oricum, vin fizic, pentru că vor să comunice. Dar, într-adevăr, un mare obstacol este deținerea semnăturii electronice”, a spus directorul ASP.
Mircea Eșanu a menționat că, din septembrie curent, când a fost lansat serviciul obținerii semnăturii digitale la ASP, randamentul lunar s-a dublat, iar în prezent circa 220 de mii de persoane dețin această semnătură.
„Noi nu suntem organul emitent, sunt colegii noștri de la STISC (Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică - n.n.), care sunt furnizorul acestor servicii de încredere, adică emit semnătura digitală, dar noi suntem interfața, și noi ne-am dorit, noi am convins, veniți la noi, noi ajutăm populația să obțină semnături electronice (...) Și eu sper că în următorii doi ani - doi ani și jumătate, noi să atingem o curajoasă cifră de un milion de cetățeni care dețin semnătura electronică”.
În același timp, directorul ASP a menționat că următoarele servicii care vor fi digitalizate sunt cele privind actele de stare civilă. „În funcție de cum este promovată și noua lege de stare civilă, dar eu presupun ca în martie-aprilie să avem practic toate serviciile pe actele de stare civilă digitalizate și ăsta e un diapazon destul de mare de servicii. Asta înseamnă, inclusiv cei din diasporă vor putea accesa mai ușor aceste servicii. Asta înseamnă că secțiile consulare vor putea mult mai operativ să ofere aceste servicii și nu vor trebui să facă pachet-colet din toate actele de transcriere din Spania, Germania și așa mai departe și ele să vină fizic la noi. Deci, noi vom putea să le facem toate astea de la distanță sau chiar ei să le emită, pentru că avem un proces automatizat în spate”, a spus Mircea Eșanu.
Potrivit acestuia, în câteva săptămâni, va fi lansat un serviciu public nou de preschimbare a permisului de conducere. Astfel, cei are au pierdut, au deteriorat permisul de conducere se vor adresa la ASP, care vor putea restabili documentul. „Dacă la ASP există o fotografie mai proaspătă de cinci ani, când v-ați făcut buletinul de identitate sau pașaportul, vă putem emite complet de la distanță documentul și să vi-l trimitem acasă sau chiar peste hotare”, a precizat directorul ASP.
Menționăm că, din 16 septembrie, curent, semnăturile electronice calificate sunt eliberate la toate centrele multifuncționale ale ASP. Serviciul este prestat doar persoanelor fizice.
Având o semnătură electronică calificată, cetățenii pot semna documente electronice, care au aceeași valoare juridică cu semnătură olografă. Totodată, semnătura electronică calificată oferă posibilitatea de a accesa la distanță informații utile din Cabinetul personal al cetățeanului (mcabinet.gov.md) și obține diverse servicii digitale din Portalul serviciilor publice (servicii.gov.md).