Corespondență Dan Alexe // Papa, beatificarea regelui Baudouin al Belgiei și criza catolicismului
Cu ocazia Crăciunului catolic, Papa a deschis ieri, la Roma, Jubileul „Anului Sfânt” 2025. Transmisă în întreagă lume catolică, și nu numai, ceremonia a fost în bună parte ignorată în Belgia, regat nominal catolic, dar care în practică este o țară mult mai laică și mai puțin practicantă chiar și decât Franța.
Criza catolicismului în Belgia s-a adâncit de altfel și mai mult după seria de abuzuri sexuale din partea unor preoți care au fost revelate în public și după ce Papa Francisc a anunțat, în timpul vizitei sale în Belgia în luna septembrie anul acesta, că va iniția „procesul de beatificare” al răposatului rege Baudouin, primul pas spre sfințenie.
Procedura de beatificare a Regelui Baudouin a fost inițiată pe 17 decembrie, prin crearea unei comisii, „formate din specialiști eminenti în cercetarea arhivistică și în istoria Belgiei”, responsabilă de culegerea și evaluarea documentației din jurul Regelui Baudouin.
Este doar începutul unei proceduri care ar putea dura câțiva ani. Papa este cel care va fi responsabil în cele din urmă dacă va continua sau nu spre beatificare, printr-un decret pontifical.
Regele Baudouin, care a domnit peste Belgia din 1951 până la moartea sa în 1993, e cunoscut prin a fi fost un catolic strict, aparținând misteriosului ordin Opus Dei, și care și-a declarat imposibilitatea de a domni vreme de 36 de ore în 1990, pentru a nu semna un proiect de lege privind dezincriminarea parțială a avortului.
În Belgia, orice act legislativ, orice lege care intra în vigoare trebuia aprobată și semnată de rege, fără de care nu era valabilă. Inițial, Regele a declarat că a refuzat să semneze acel text care legaliza avortul, în numele credinței sale.
Criza constituțională era totală, așa încât, pentru a evita un blocaj între instituțiile statului, dar și pentru a îi evita regelui criza de conștiință în care îi punea cvazi-obligația de a semna o lege ce îi repugna profund din rațiuni morale și religioase, s-a ajuns la unul din acele faimoase compromisuri à la belge: regele a abdicat vreme de două zile, timp în care, dată fiind absența legală a monarhului, Parlamentul a putut promulga legea.
Papa Francisc, care a vizitat mormântul regelui Baudouin în cripta regală din Bruxelles în septembrie, a subliniat, la rândul său, „curajul” suveranului atunci când acesta din urmă a ales „să-și părăsească tronul pentru a nu semna o lege criminală”. ” Comentariile papei despre avort, precum și altele despre femei, au șocat în mod deosebit lumea asociativă, academică și medicală din Belgia.
Papa și-a exprimat, desigur, „rușinea” pentru „crimele” comise de preoți împotriva a peste 2.000 de copii belgieni și dorința ca totul să fie făcut pentru ca acestea să nu se mai repete. Dar mai presus de toate, a ajuns să perturbe sfera publică punând în mod repetat și public „în centru” respingerea și condamnarea avortului, după ce a redus femeile la rolul de procreatoare.
Beatificarea lui Baudouin lasă astăzi indiferent, în schimb presa belgiană a cerut să se pună capăt ambiguității care constă în a primi, cu statut de șef de stat, un șef dogmatic al Bisericii, devenit dintr-o dată un predicator ce sfidează legile țării care l-a invitat. S-au văzut titluri precum «În Belgia, nu papa face legea, Aleluia!»