Elevii liceelor cu predare în română s-au întors la ore, majoritatea în regim online. Directorii trag un semnal de alarmă: calitatea educației, în pericol
Elevii din cele opt licee cu predare în limba română din regiunea transnistreană s-au întors astăzi, 9 ianuarie, la cursuri, majoritatea în regim online, pe fondul crizei energetice. Liceul Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Grigoriopol, care își are sediul în satul Doroțcaia, este într-o situație mai favorabilă. A putut desfășura orele cu prezența fizică a elevilor pentru că localitatea mai dispune de resurse energetice.
„Suntem aici, în Doroțcaia, de 23 de ani, și cred că pentru prima dată simt satisfacție în suflet că suntem aici, pentru că putem să continuăm activitatea, pentru că aici este căldură și lumină, iar copiii pot să învețe”, ne-a mărturisit directoarea Liceului Teoretic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Grigoriopol, Eleonora Cercavschi.
Liceul și-a mutat forțat sediul la Doroțcaia, localitate aflată sub controlul autorităților constituționale, după ce regimul separatist de la Tiraspol a sechestrat sediul din Grigoriopol. De mai bine de două decenii, elevii și profesorii sunt nevoiți să parcurgă 54 de kilometri, de multe ori fiind opriți la posturile ilegale de control.
Eleonora Cercavschi își compătimește colegii din celelalte instituții care au reluat procesul educațional în regim online, în condiții extrem de dificile, pe fundalul deconectărilor de curent care durează opt ore pe zi, în două reprize.
„Îmi pare rău pentru colegii mei, care au fost anterior într-o situație mai bună decât liceul nostru, dar acum se află chiar într-o situație foarte grea, pentru că este pusă în pericol și educația online, pentru că nu este lumină la aceeași oră peste tot, este frig în casele oamenilor, mai ales în apartamente și este dificil. Acesta este un alt fel de online decât cel care a fost în pandemie”, ne-a spus managera.
Elevii sunt și ei bucuroși că au posibilitatea să studieze în regim obișnuit.
„Am revenit la ore fizic și, personal, mai mult îmi place, deoarece putem însuși mai bine materialul și temele, mă văd cu colegii, este cu mult mai bine”;
„Prefer să fiu fizic la școală, online este nu rău, dar nu se înțelege totul. E mai bine să vii fizic, să vezi profesorul în față, dacă sunt întrebări – întrebi”;
„La școală este mai bine, pentru că, dacă nu ai înțeles tema, te poți apropia de profesor, întrebi și îți răspunde. Online nu toți se pot conecta, se stinge lumina și nu este convenabil”;
„Îmi place la școală, căci putem să discutăm cu colegii despre o temă nouă, să ne jucăm, să citim împreună, să ne ajutăm. Online nu este prea bine, deoarece înțelegi tema, dar poate să fie ceva cu camera, să nu auzi prea bine”.
În celelalte licee, care au reluat orele în regim online, procesul educațional decurge anevoios și este perturbat de frecventele deconectări ale energiei electrice. Elevii sunt nevoiți să studieze predominant asincron din cauza întreruperilor neuniforme de lumină, în diferite zone ale orașului, ne-a spus directorul Liceului Teoretic „Evrika” din Rîbnița, Ion Bucioc.
„Utilizăm platforme cum ar fi classroom-ul, unde elevilor în scris li se dau sarcini. Dacă au posibilitatea, deschid și văd care sunt sarcinile, le realizează, dacă nu, le realizează atunci când au energie și revin cu sarcinile îndeplinite. Doar așa putem lucra”, ne-a mărturisim managerul.
El pune la îndoială că procesul educațional va putea continua în atare condiții. „Mai mult se lucrează asincron decât sincron și, vă dați seama, procesul educațional nu are cea mai bună calitate în prezent, dar avem și niște examene. Nu cred că elevii își vor forma toate competențele, dacă continuăm online, ca ei să fie bine pregătiți să susțină examenul care ne așteaptă”, a explicat Bucioc, exprimându-și speranța că lucrurile se vor clarifica în scurt timp.
De la distanță învață și elevii Gimnaziului Roghi din Dubăsari. Instituția de învățământ și-a ajustat orarul în funcție de graficul de deconectare și conectare a curentului electric, ne-a explicat directoarea Maria Tîrbu.
„Avem câțiva copii la care nu coincide graficul de stingere și aprindere a luminii, dar le prezentăm sarcinile și discutăm cu ei aparte, până vedem poate va fi o conectare concomitentă. Am apelat la Dubăsari ca să avem o stingere și aprindere concomitentă a luminii, ca să putem lucra împreună. Ne-au promis că ne vor da un răspuns pe parcursul zilei. (…) Este o muncă enormă atât a profesorilor, cât și a diriginților. Desigur, și părinții trebuie să aibă grijă acasă de copii, dar ne descurcăm. Sperăm că Ministerul Educației va găsi o soluție pentru școlile noastre.”
Amintim că Ministerul Educației și Cercetării a emis, pe 3 ianuarie 2025, un ordin în care stabilește că elevii din instituțiile cu predare în limba română din regiunea transnistreană vor învăța de la distanță în perioada 9-31 ianuarie 2025. Măsura a fost luată după ce concernul rus Gazprom a suspendat livrarea gazelor naturale către Republica Moldova, localitățile din regiunea transnistreană, inclusiv din Zona de Securitate, fiind afectate direct de această decizie. Astfel, din 1 ianuarie, mii de locuitori din regiunea transnistreană au rămas fără căldură și apă caldă, iar din 3 ianuarie au început deconectările în evantai la energia electrică. În instituțiile de învățământ din regiunea transnistreană care nu sunt subordonate Ministerului Educației vacanța de iarnă a fost prelungită până pe 20 ianuarie, la decizia Tiraspolului.