Economic

Expert, despre criza CFM: Codul feroviar prevede că statul va aloca resurse din 2024

Angajații Căii Ferate din Moldova (CFM) cer măsuri urgente de redresare a situației critice din sector și stingerea restanțelor salariale de 190 de milioane de lei. „Pârghiile sunt la latitudinea Guvernului, pentru că întreprinderea nu are șanse să se descurce singură, fără administrator și în contextul unei crize comerciale. Măsuri urgente ar trebui adoptate acum pentru operabilitatea transportului feroviar”, susține expertul economic Oleg Tofilat, fostul șef al CFM.

„În ultimele 12 luni, CFM nu a prezentat semne de îmbunătățire sau de gestionare eficientă. Afirmațiile Guvernului că s-ar reduce costurile nu reprezintă decât reduceri de personal și o reducere naturală a serviciilor de transport, ceea ce presupune costuri mai mici și resurse mai puține. Soluțiile reale trebuie să fie inspirate din modelele care funcționează în Europa. Nu există nicio țară în Europa în care statul să nu aloce resurse pentru întreținerea infrastructurii și pentru operarea transportului feroviar de călători.”

Potrivit expertului, Uniunea Transportatorilor și Drumarilor a prezentat soluții pentru problemele de la CFM, dar acestea nu au fost urmate nici de administrație, nici de Guvern. „În 2022, toți feroviarii își primeau salariile la timp. Dacă atunci s-ar fi luat măsuri conform prevederilor Codului feroviar, adoptat în februarie 2022, care stipulează că din 2024 statul va aloca resurse pentru infrastructură, situația ar fi fost alta. Nu se cunoaște când și ce sumă va reprezenta aceasta. Este o dovadă de incompetență și iresponsabilitate.”

CITEȘTE ȘI:

Citește mai mult