Social

Incluziunea digitală a vârstnicilor și dialogul între generații: câteva zeci de pensionari din Durlești sunt instruiți cum să folosească cât mai util smartphone-ul

imagine-simbol
Sursa: imagine-simbol

50 de pensionari din Durlești, cu venit lunar modest, au primit în dar câte un telefon mobil, pe care vor învăța să îl utilizeze cu ajutorul voluntarilor din cadrul proiectului. În cadrul instruirii, vârstnicii vor fi învățați de la zero cum să efectueze plăți online, să deschidă conturi online pe rețele de socializare, precum și să verifice soldul bancar. Acțiunea face parte dintr-un program lansat de Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) și Ministerul Muncii și Protecției Sociale cu scopul de a sprijini incluziunea digitală și socială a vârstnicilor prin dialog între generații.

Maria Zmeu în vârstă de 69 de ani spune că telefoanele mobile sunt o necesitate, iar cu ajutorul voluntarilor speră să învețe cum să-l folosească corect.

- Acum am început, parcă ne obișnuim, parcă e bine. Domnișoara ne arată și noi mergem din urma ei. - La ce o să vă prindă bine? - El prinde bine acum, fără el suntem mai nimic.”;

Sincer, este o plăcere foarte mare să îi ajut să-și achite chiar și aceleași servicii comunale sau să vorbească cu copiii de peste hotare.

Soții Maria și Ilia Livițchi au primit în dar două telefoane mobile performante, cu ajutorul cărora vor comunica mai ușor cu copiii și nepoții.

La muncă, pentru că încă lucrăm, dar și să păstrăm legătura cu copiii și nepoții.”;

Am nevoie să comunic, să găsesc informații, să știu despre lucrurile noi care se întâmplă în țară, noutăți de care noi putem profita numai prin intermediul telefonului.

Beneficiarii spun că aceste gadgeturi le vor deschide noi oportunități de comunicare și socializare.

Eu mai mult pe Facebook stau, la filme mă uit, sunt site-uri pe care poți da comandă, așa, câte puțin, ne descurcăm.”;

Chiar e o necesitate, pentru că nu poate oricine să-și permită să procure un așa telefon care chiar este necesar, vrem noi, nu vrem noi, avem nevoie acum să utilizăm rețelele de socializare, să vorbim la telefon, să ne întâlnim cu cei dragi.

În cadrul instruirilor, vârstnicii vor învăța setările de bază ale telefonului, cum să utilizeze aplicațiile de comunicare și mesagerie, precum și efectuarea plăților online.

Persoane care nu au un telefon mobil performant și nu au utilizat niciodată internetul sau serviciile digitale, nu știu cum să folosească telefonul mobil și au nevoie de instruiri, sunt persoane care până acum au folosit telefoane cu butoane și nu neapărat cunosc cum lucrează un telefon smart, la fel sunt persoane care au venituri mici și nu își pot permite să cumpere un telefon”, spune Tatiana Sorocan, directorul executiv „HelpAge Moldova”.

Până la finele anului curent, 550 de persoane în etate vor primi gratuit telefoane mobile, iar o mie de vârstnici din zece localități de pe ambele maluri ale Nistrului vor beneficia de sprijin din partea tinerilor și de lecții de incluziune digitală.

Ina Duca

Ina Duca

Autor

Citește mai mult