Calea Ferată din Moldova va avea un nou director

Candidatura lui Sergiu Cotelnic a fost propusă pentru funcția de director al Căii Ferate din Moldova. Anunțul a fost făcut presei de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea. Anterior, Sergiu Cotelnic a activat în cadrul CFM.
„Domnul Tomșa din motive de sănătate s-a retras din această funcție rămânând în funcția de vicedirector. Am discutat cu foarte multă lume pentru că căile ferate sunt pentru Republica Moldova strategice, iar noi trebuie să numim o persoană care poate prelua și conduce CFM. Propunerea a parvenit din partea sindicatelor Căilor Ferate, noi vorbim despre Cotelnic Sergiu. Este de specialitate CFM-ist înnăscut. Este din familie consacrată, părinții tot au lucrat la CFM, cunoaște de aproape aceste lucruri. Vine din sistem cu viziune nouă, caracter, voință și dorința de a lucra în beneficiul oamenilor”, a spus Vladimir Bolea.
Sergiu Cotelnic a declarat că prioritatea sa imediată este soluționarea problemei cu restanțele salariale ale angajaților întreprinderii. „Am stabilit direcțiile în care ne vom îndrepta. Sunt convins că aceste măsuri ne vor permite, în viitorul apropiat, să achităm o parte semnificativă a datoriilor salariale”, a spus Cotelnic. El a mai precizat că vor fi întreprinse măsuri tehnice pentru optimizarea proceselor de producție, scopul principal fiind alinierea cheltuielilor la veniturile pe care le generează Calea Ferată.
Amintim că directorul interimar al Întreprinderii Calea Ferată din Moldova (CFM), Serghei Tomșa, și-a depus pe 25 februarie, cererea de demisie. Informația a fost confirmată pentru Teleradio-Moldova de șeful Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari.
Serghei Tomșa a asigurat interimatul funcției de director general al Căii Ferate din Moldova din februarie 2024, după ce fostul director al întreprinderii, Oleg Tofilat, a demisionat din funcție pe 29 ianuarie. Atunci Oleg Tofilat a evidențiat trei principale motive care l-au determinat să-și prezinte demisia. În primul rând, el a exprimat îngrijorarea profundă cu privire la continuitatea activităților CFM, subliniind necesitatea de lichiditate și proficiență operațională.
Menționăm, situația la CFM a început să se agraveze după luna august 2022, când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni. În plin regres financiar și cu datorii la salarii de milioane de lei, CFM a decis să instituie, din septembrie 2024, un program de patru zile lucrătoare pe săptămână. Întreprinderea își motiva atunci decizia prin scăderea semnificativă a volumului de transport de mărfuri. În încercarea de a reduce povara financiară și de a achita parțial datoriile salariale, CFM a scos la licitație, pe parcursul anului trecut, vagoane și piese vechi, însă măsurile s-au dovedit a fi insuficiente pentru redresarea situației economice.
Schimbarea a dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni. Nemulțumiți, feroviarii au organizat mai multe proteste, însă fără rezultat.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a anunțat că restanțele salariale pentru luna august 2024 ar putea fi achitate în curând, însă datoriile vor fi plătite pe etape. Concomitent, autoritățile încearcă să reducă cheltuielile prin implementarea unor proiecte de modernizare.