UE va introduce permisul de conducere digital până în 2030

Uniunea Europeană pregătește schimbări majore în privința permiselor de conducere, după ce Parlamentul și Consiliul UE au ajuns la un acord privind actualizarea directivei europene. Noile reguli, care vizează creșterea siguranței rutiere, introduc permisul de conducere digital, o perioadă de probă obligatorie pentru noii șoferi și reguli mai stricte privind consumul de alcool.
Iată cele mai importante schimbări:
Permis digital valabil în toată UE: Permisul de conducere va putea fi accesat în format digital, direct pe smartphone, printr-un portofel digital valabil în toate statele membre. Țările UE vor avea la dispoziție 5 ani și 6 luni pentru a implementa această măsură. Totuși, șoferii vor putea solicita în continuare permisul în format fizic.
Reguli mai dure pentru șoferii începători: Pentru prima dată, se introduce o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru noii șoferi. Aceștia vor fi sancționați mai sever pentru conducerea sub influența alcoolului sau pentru neutilizarea centurii de siguranță. De asemenea, UE încurajează o politică de toleranță zero față de alcool și droguri la volan.
Vârsta minimă pentru șoferii profesioniști, redusă: Șoferii de camioane pot obține permisul de la 18 ani, iar cei de autobuze de la 21 de ani, dacă dețin un certificat de competență profesională. În plus, șoferii de 17 ani pot conduce vehicule sub supravegherea unui conducător auto experimentat.
Noi cerințe în pregătirea viitorilor șoferi: Pentru a obține permisul, cursanții vor trebui să învețe despre utilizarea sigură a telefonului în trafic, riscurile unghiului mort, sistemele de asistență la condus, deschiderea ușilor în siguranță, dar și condusul pe timp de iarnă sau pe carosabil alunecos.
Durata de valabilitate și verificări medicale: Permisele pentru mașini și motociclete vor avea o valabilitate de 15 ani, iar cele pentru camioane și autobuze – de 5 ani. În cazul șoferilor mai în vârstă, țările UE pot decide reducerea valabilității permisului. Examenul medical inițial va include verificarea vederii și a sănătății cardiovasculare.
Acordul trebuie să fie adoptat de Parlamentul European și de Consiliul UE, o simplă formalitate după ce s-a ajuns la un compromis.
În 2024, 19.800 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere în Uniunea Europeană, ceea ce reprezintă o scădere ușoară de 3 puncte procentuale comparativ cu anul precedent.
Cele mai sigure șosele din Europa sunt în Suedia și Danemarca, cu 20, respectiv 24 de decese la 1 milion de locuitori, în timp ce Bulgaria și România se află în coada clasamentului, cu 74, respectiv 77 de decese la 1 milion de locuitori, scrie Agerpres.