Economic

Peste 50% dintre serviciile publice din R. Moldova sunt digitalizate

Aproximativ 50% dintre serviciile publice din Republica Moldova sunt digitalizate. Transformarea digitală a acestor servicii în ultimii 15 ani a adus progrese semnificative, spun experții.

Guvernul și-a asumat obiective ambițioase pentru a le furniza cetățenilor modalități accesibile de accesare a serviciilor și pentru a avansa spre aderarea la Uniunea Europeană. De asemenea, se organizează periodic sesiuni de instruire pentru specialiști și cetățeni mai puțin familiarizați cu procesele digitale ale serviciilor publice.

În ultimii doi ani, locuitorii comunei Sărata Galbenă din raionul Hîncești beneficiază de servicii digitale prin intermediul Centrului Unificat de Prestare a Serviciilor Publice. Totuși, o provocare pentru cetățeni rămâne a fi utilizarea datelor bancare pentru anumite servicii, a precizat specialista Iulia Breabin la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova.

Cel mai solicitat serviciu în ultima perioadă a fost depunerea cererilor online pe platformă, asistența pentru contor și achitările online prin intermediul serviciului guvernamental de plăți electronice. De asemenea, solicitarea documentelor de stare civilă de la ASP a fost frecvent întâlnită. O problemă cu care se confruntă cetățenii este faptul că dețin carduri bancare, dar nu știu să le utilizeze. Serviciile sunt achitate prin MPass, iar cetățenii solicită să retragă banii de la bancomate pentru a efectua plățile la oficiu.

Peste 300 de servicii publice sunt disponibile acum în format digital din totalul de peste 650, a anunțat șeful Direcției Tehnologia Informației și Comunicațiilor de la Agenția de Guvernare Electronică, Valeriu Poia. Acesta a subliniat că semnătura electronică este un element central al procesului de digitalizare, fiind utilizată deja de peste 200.000 de cetățeni. Valeriu Poia a mai explicat avantajele digitalizării serviciilor în Republica Moldova, subliniind că aceasta contribuie la economisirea timpului și banilor pentru cetățeni.

Practic, se simplifică modul în care cetățenii își plătesc taxele și orice servicii publice. Vorbim despre mecanismul de autentificare și autorizare în sistemul MPass, care permite cetățeanului, care deține o identitate digitală, să acceseze orice sistem și platformă guvernamentală. Tendința este ca, în următorii ani, să avem 100% din servicii prestate în format digital.

Coordonatoarea proiectului Băncii Mondiale „Modernizarea Serviciilor Guvernamentale”, Diana Zaharia, a afirmat că până în 2030 se urmărește digitalizarea completă a serviciilor publice, conform angajamentelor asumate de Guvern.

Este un proces continuu. Tot ce s-a realizat până acum s-a realizat într-un termen foarte scurt, comparativ cu alte state din regiune. Este important ca cetățenii să înțeleagă că guvernul nu se oprește aici și își asumă implementarea mai multor servicii digitale atât pentru cetățeni, cât și pentru mediul de afaceri.

Potrivit Guvernului, prin digitalizarea serviciilor publice, Republica Moldova se aliniază tot mai mult la standardele Uniunii Europene și face un pas esențial în procesul nostru de integrare europeană. Progresul țării noastre în acest proces a fost remarcat și de Comisia Europeană în timpul evaluării reflectate în Pachetul de extindere din octombrie anul trecut.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult