2 miliarde de lei pentru dezvoltarea CFM. Cum vor fi folosiți banii

Calea Ferată va primi, în premieră, de la stat, două miliarde de lei, pe o perioadă de cinci ani, pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii. Un proiect în acest sens a fost aprobat astăzi de Guvern. Sprijinul vine în contextul în care CFM a ajuns în incapacitatea de a acoperi cheltuielile necesare, iar volumul de mărfuri și numărul de pasageri s-a redus drastic. Contactat de Moldova 1, șeful „Căii Ferate", Sergiu Cotelnic, susține că decizia Guvernului este singura soluție viabilă pentru CFM. La rândul său, întreprinderea are de îndeplinit și câteva obligații.
„Noi suntem obligați în primul rând să reparăm căile ferate, vorbim de infrastructură. Asta este sarcina nr.1. Ele trebuie să fie sigure, rapide ca traficul de mărfuri să nu fie perturbat. Vorbim de 400 milioane de lei anual. Este suma necesară ca să reanimăm Calea Ferată din Republica Moldova”, a menționat Sergiu Cotelnic.
Potrivit documentului, alocările anuale de la bugetul de stat vor fi folosite pentru lucrări de reparație, întreținere și dezvoltare.
„Bugetarea lucrărilor de reînnoire a rețelelor feroviare, inclusiv din fonduri externe, instituirea registrului infrastructurii feroviare, stabilirea regulilor de reacționare la întreruperile majore din traficul feroviar și a situațiilor de urgență”, a specificat ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea.
Contractul prevede și mecanisme clare de monitorizare a lucrărilor realizate, astfel încât banii publici să fie folosiți cu responsabilitate. Implementarea Contractului are drept scop creșterea siguranței și vitezei trenurilor, sporirea competitivității transportului feroviar, precum și reducerea uzurii drumurilor, prin transferul traficului de mărfuri de la camioane la trenuri.
Precizăm că acest mecanism este prevăzut în Planul de acțiuni privind implementarea Concepției pentru restructurarea sectorului feroviar și a ÎS Calea Ferată din Moldova, aprobat în 2017 de Guvernul Filip.
Cu toate acestea, Ministerul Finanțelor nu a dat curs, în niciun an, solicitărilor Ministerului Infrastructurii privind planificarea mijloacelor financiare necesare pentru semnarea contractului multianual de întreținere a infrastructurii feroviare.