Social

Școlile din capitală se confruntă cu un val semnificativ de cereri pentru înscrierea copiilor în clasa I. Ce spun directorii

Instituțiile de învățământ din municipiul Chișinău se confruntă anul acesta cu un val semnificativ de cereri pentru înscrierea copiilor în clasa I. În unele școli, numărul solicitărilor depășește cu mult capacitatea planificată, generând îngrijorări legate de suprasolicitarea claselor. Ministerul Educației și Cercetării recomandă direcției responsabile din capitală să gestioneze eficient distribuția elevilor, uniform în instituțiile de învățământ. În același timp, primăria capitalei anunță că la necesitate vor fi create clase suplimentare, astfel încât toți copii să fie încadrați în procesul educațional.

La Liceul Teoretic „Alexandru Ioan Cuza” din capitală, au fost depuse 150 de cereri pentru înscrierea copiilor în clasa I, în condițiile în care sunt disponibile doar 110 locuri. Potrivit directorului instituției, Maia Dobzeu, în prima etapă au fost înmatriculați copiii din districtul școlar, care au împlinit sau vor împlini 7 ani până la 1 septembrie. În etapa a doua, care este în desfășurare, sunt luați în calcul și cei care împlinesc această vârstă până la 31 decembrie. Pentru următorul an de studii, instituția planifică două clase cu câte 25 de elevi și două cu câte 30. Limita de 110 locuri disponibilă a fost stabilită pentru a evita supraaglomerarea claselor. Situații de acest gen se pot întâmpla atunci când părinții din district își înscrie copii la începutul anului școlar, a explicat Maia Dobzeu.

Toți cei care s-au înscris în prima etapă și nu au fost înmatriculați au fost transferați automat în etapa a doua și au fost informați că cererile vor fi examinate după această etapă, cu condiția să nu fie retrase. Părinții au posibilitatea să-și retragă cererea și să o depună la o altă instituție, în funcție de districtul școlar corespunzător. Această limită este impusă tocmai pentru a evita suprasolicitarea și pentru a încuraja părinții să-și înscrie copiii la instituția din districtul corespunzător. Anul trecut, am avut două clase cu un număr mai mare de elevi, dar era vorba despre părinți care nu s-au înscris până la începutul lunii septembrie. Fiind din districtul instituției, am fost nevoiți să-i acceptăm, pentru că nu puteau rămâne neșcolarizați.

Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a declarat pentru Radio Moldova că pentru a evita situații când într-o clasă învață peste 40 de elevi, Primăria capitalei trebuie să asigure o bună gestionare a instituțiilor de învățământ și să creeze spații necesare pentru a acomoda toate cererile, precum și să investească în noi instituții.

Dacă o să vă urmăriți atent situația din oraș, o să constatați că avem școli cu 1.200 de locuri în care învață 300 de copii și avem școli cu 1.200 de locuri în care învață 1.500 de copii și câte 40 în clasă. Cum se face că două instituții, una vis-a-vis de cealaltă, au o asemenea discrepanță? Este bine să întrebăm Direcția Municipală.

În același timp, pentru a rezolva problema claselor arhipline din capitală, Ministerul Educației și Cercetării cu sprijinul Băncii Mondiale, intenționează să construiască o nouă instituție de învățământ în municipiul Chișinău. Potrivit ministrului Dan Perciun, proiectul se află în faza de finalizare a studiului demografic.

Inițial, proiectele prevedeau trei instituții de învățământ la nivel național.Studiul se apropie de final, iar datele preliminare le cunosc deja. Pot să vă spun că, având în vedere natalitatea din ultimii 15 ani, numărul elevilor se va reduce semnificativ în următorii 5-10 ani. Astfel, va trebui să reevaluăm cu atenție unde investim resursele disponibile, dacă există potențial demografic și cât de mari trebuie să fie aceste instituții, în funcție de tendințele demografice actuale.

Pentru următorul an de studii, în capitală au fost planificate 10.617 locuri în clasa I. În urma primei etape, au fost depuse 9.098 cereri, iar regulamentar au fost înmatriculați 4.121 de copii, informează șeful adjunct al Direcției Generale Educație, Andrei Pavaloi. Pentru etapa a doua sunt disponibile 6.004 locuri pentru instituțiile publice și 165 de locuri pentru cele private. De asemenea, în insituțiile unde există mai multe cereri ar putea fi deschise clase suplimentare, a mai comentat Andrei Pavaloi.

Monitorizăm în continuare procesul de înscriere a copiilor în clasa I și urmează, în săptămâna care este în derulare, să examinăm posibilitatea de a deschide clase suplimentare în instituțiile unde avem mai multe solicitări depuse.

Amintim că în ultimii ani, în municipiul Chișinău activau mai multe clase primare cu peste 40 de elevi. Potrivit directorilor de școală, numărul mare de elevi se datorează exodului masiv al populației de la sate spre capitală, dar și lipsa de spațiu în școli.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult