Construcția autostrăzii Iași–Chișinău–Odesa întârzie. Când ar putea începe lucrările și care sunt costurile?

Construirea autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa nu va începe prea curând. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a anunțat într-o emisiune la Jurnal TV că lucrările pentru cei 320 de kilometri de autostradă ar putea începe abia după 2030, deși anterior autoritățile de pe cele două maluri ale Prutului susțineau că lucrările ar fi putut începe la sfârșitul anului 2027.
Studiul de prefezabilitate a început încă din 2024, iar în februarie 2026 urmează să fie finalizat. Vorbim de câțiva ani buni necesari pentru finalizarea proiectului tehnic, obținerea autorizației de construcție, mai ales că este un proiect care traversează teritoriul a două state.Este foarte important ca această conexiune să ajungă până la Odesa, ceea ce ar însemna o interconectare reală și reintegrarea Republicii Moldova pe hărțile economice, astfel încât să nu fim ocoliți, ci să devenim un punct central pe aceste rute.
Investiția totală estimată pentru întreaga autostradă se ridică la aproximativ 3,2 miliarde de euro. Potrivit lui Vladimir Bolea, autoritățile intenționează să solicite întreaga finanțare din partea Uniunii Europene, în parteneriat cu Ucraina.
Având în vedere că este un proiect regional, de interes major la nivel regional, cred că, împreună cu Ucraina, vom solicita finanțarea întregului proiect din partea Uniunii Europene. Dar acest lucru presupune următorii pași: dacă studiul de prefezabilitate este finalizat în 2026, urmează etapa de proiectare. Pentru un drum de o asemenea anvergură, trebuie luate în calcul și procesele de expropriere. Nu este suficient doar să proiectezi traseul — întregul teren trebuie să fie în proprietatea statului. Așadar, după proiectare urmează exproprierile, apoi votarea în Parlamentul Republicii Moldova.
În același timp, autoritățile moldovenești își doresc și o cale ferată pe același traseu și au solicitat la Bruxelles studii de fezabilitate și finanțare pentru un proiect feroviar de mare viteză, electrificat, cu ecartament european, care ar lega Bucureștiul de Iași, Ungheni și, în perspectivă, Chișinău și Odessa.
Deci, la sfârșitul lunii iunie vom primi, cel mai probabil, un răspuns pozitiv privind includerea în programul de construcție a primului segment de cale ferată electrificată cu ecartament european până la Ungheni.
Până în prezent, au fost asigurate fonduri pentru construcția primului segment de câteva sute de metri, pentru Podul de Flori de la Ungheni, lucrările căruia au început pe 26 aprilie.