Externe

Posibilă blocadă a Strâmtorii Ormuz: Impact major asupra pieței globale a petrolului

rfi.fr
Sursa: rfi.fr

Iranul vrea să închidă robinetul lumii. Tensiunile din Orientul Mijlociu ating un nou punct critic după ce parlamentul de la Teheran a votat în favoarea blocării Strâmtorii Ormuz, ca răspuns la loviturile aeriene efectuate de Statele Unite asupra siturilor nucleare iraniene. Decizia nu este încă definitivă - ultimul cuvânt îl are de spus Consiliul Suprem de Securitate Națională al Iranului. Dar semnalul este puternic, iar decizia ar urma să fie luată în timpul cel mai apropiat. Dacă acest lucru se va întâmpla, prețul unui baril de petrol, potrivit experților, ar putea depăși o sută de dolari.

Decizia Teheranului vine în contextul escaladării rapide a tensiunilor din Orientul Mijlociu. Consilierul liderului suprem al Iranului, Hossein Shariatmadari, a cerut blocarea completă a accesului pentru navele americane, britanice, germane și franceze și chiar lansarea de rachete asupra navelor militare americane din Bahrain. Ministerul iranian al Apărării a avertizat că nici tancurile petroliere destinate Europei nu vor mai trece prin Ormuz. Miniștrii de externe din țările membre ale Uniunii Europene s-au reunit pentru a discuta modalitățile de soluționare a conflictului pe cale diplomatică.

„Miniștrii se concentrează pe soluția diplomatică. Preocupările legate de represalii și de escaladarea acestui război sunt uriașe, în special închiderea Strâmtorii Ormuz de către Iran este ceva ce ar putea fi extrem de periculos și nu ar fi bine pentru nimeni”, a declarat vicepreședinta Comisiei Europene, Kaja Kallas.

Strâmtoarea Ormuz este situată între Oman și Iran și este considerată cel mai important punct de tranzit al petrolului din lume. Închiderea acesteia ar putea duce la întârzieri în aprovizionarea cu petrol necesar piețelor globale, odată cu o creștere a prețului petrolului. Strâmtoarea, care are doar 33 km lățime în cel mai îngust punct, leagă Golful Persic de Oceanul Indian, iar prin ea trece zilnic aproximativ un sfert din volumul global al comerțului maritim cu petrol și produse petroliere, provenite din Iran, Irak, Kuweit, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite. De asemenea, până la 30 la sută din livrările globale de gaz natural lichefiat trec prin această rută. Impactul nu se limitează la țările din Golf. China, India, Japonia și Coreea de Sud se numără printre principalii importatori de țiței care trece prin această zonă.

„Ne vom abține să facem presupuneri cu privire la posibilitățile de blocare a Strâmtorii Ormuz. Guvernul continuă să urmărească în regim de urgență impactul privind aprovizionarea stabilă cu resurse energetice”, a declarat ministrul de externe al Japoniei, Yoshimasa Hayashi.

Vicepreședintele american, J.D. Vance, a catalogat intenția Iranului drept sinucidere economică și a sugerat că Teheranul nu va îndrăzni să meargă până la capăt. După atacurile aeriene americane, 17 petroliere au părăsit în grabă Golful Persic, iar alte 37 de nave au rămas blocate în apropierea strâmtorii, în așteptarea clarificării situației.

Rodica Dimitriu

Rodica Dimitriu

Autor

Citește mai mult