Social

Rute fără pasageri, localități izolate și reglementări vechi: transportatorii amenință cu proteste

Transportatorii auto din Republica Moldova ar putea ieși din nou în stradă, dacă Guvernul nu răspunde în această săptămână solicitărilor înaintate de Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA). Aceștia acuză autoritățile de tergiversări și de lipsa unor decizii concrete care să ajute la depășirea crizei din sector. Printre revendicările principale se regăsesc aprobarea metodologiei de calcul a tarifelor, ajustarea proiectului de hotărâre privind implementarea sistemelor E-bilet și E-GPS și reglementarea clară a transportului pentru persoanele cu dizabilități.

Într-o scrisoare publică adresată premierului Dorin Recean, APOTA atrage atenția că întârzierile afectează grav operatorii: multe rute au fost deja abandonate, iar mai multe localități au rămas izolate din lipsa serviciilor de transport.

Președintele APOTA, Oleg Alexa, a declarat pentru Teleradio-Moldova că transportatorii așteaptă un răspuns din partea Guvernului în această săptămână și că decizia finală privind organizarea de proteste va depinde de reacția autorităților.

„Fie găsim soluții, fie noi suntem la grevă. Noi nu solicităm întrevedere. Întrevederile iarăși duc la tărăgănări, că ne ascultă pe noi, apoi îți dau indicația, apoi cineva ne sună să ne mai întâlnim o dată. Nu, nu, nu, noi prin teatrul ăsta am trecut. Noi avem nevoie de soluții imediate. Și, ținând cont de faptul că problema a fost semnalată către prim-ministru în martie, cred că săptămâna viitoare vom anunța. Noi nu o să mai așteptăm, pentru că, vă spun, nu e o problemă pe care am anunțat-o acum și ei au nevoie de timp să acumuleze informații. Totul este”, a punctat Oleg Alexa.

Transport modern și reglementări învechite

Întrebat despre calitatea proastă a serviciilor oferite de unii operatori și despre întârzierile frecvente, liderul APOTA a pasat vina pe cadrul legal depășit și pe lipsa de sprijin pentru modernizare.

„Haideți să ne uităm obiectiv, fără a apăra sau critica guvernarea. Cum funcționează transportul în Uniunea Europeană și cum funcționează în Republica Moldova? Cine este responsabil că reglementările din Republica Moldova sunt sovietice, rămase din perioada veche? Influențează aceste reglementări calitatea serviciului și, în general, sustenabilitatea lui, el mai poate exista? Acestea sunt întrebări simple ce arată foarte clar care este responsabilitatea Guvernului și, în special, a Ministerului Infrastructurii pentru consecințele care sunt acum în ramura transportului”, a spus Alexa.

Statul își dorește ca pasagerii să aibă condiții

Purtătorul de cuvânt al Executivului, Daniel Vodă, a reiterat pentru Teleradio-Moldova că autoritățile au ca prioritate îmbunătățirea condițiilor de călătorie și respectarea standardelor de confort.

„Statul își dorește ca pasagerii să aibă condiții de confort, ca aceste condiții să respecte și un cadru fiscal în vigoare și ca prevederile legale existente în domeniul transportului să fie respectate. Cea mai bună cale de rezolvare a unei probleme este prin grijă față de oameni – asigurând condiții bune de transport și siguranță pentru fiecare pasager”, a declarat Daniel Vodă.


Amintim că ultima rundă de discuții dintre transportatori și Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a avut loc în martie. Atunci, autoritățile au promis măsuri pentru un transport mai sigur și mai accesibil, inclusiv eliminarea vehiculelor vechi și sprijin pentru operatori. Transportatorii afirmă, însă, că până acum nu a fost implementat nimic, iar fără o implicare directă a premierului, situația riscă să degenereze în proteste de amploare.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult