Regional

Parteneriatul care schimbă Republica Moldova: 1 miliard de euro pentru modernizarea drumurilor

TRM
Sursa: TRM

În ultimii 10 ani, Uniunea Europeană a investit peste un miliard de euro în proiecte de reabilitare a infrastructurii rutiere din Republica Moldova. Cu ajutorul fondurilor europene, au fost reparate și construite drumuri naționale și locale, contribuind la dezvoltarea economică și socială a țării. În prezent, zeci de șantiere sunt active, iar până în 2030, autoritățile își propun să reabiliteze, cu bani europeni, cele mai importante și strategice artere rutiere din Republica Moldova.

TRM
Sursa: TRM
TRM
Sursa: TRM

Cea mai degradată porțiune de drum din Republica Moldova, care leagă orașele Soroca și Otaci, se află în plin proces de reabilitare. Șoseaua, plină de gropi și denivelări, are o lungime de aproape 40 de kilometri și nu a mai fost reparată din perioada sovietică.

Doamne ferește, doamne ferește! Era foarte greu de circulat. Mașini stricate, gropi. Îți era lumea amară.

Drumul acesta era tare deteriorat. Slavă domnului că într-un final se repară și vom putea călători mai confortabil.

TRM
Sursa: TRM
TRM
Sursa: TRM

Drumul a intrat în reparație în 2023, iar acum se lucrează intens pe șantier. Sunt două sectoare importante unde două companii din Republica Moldova și Turcia efectuează intervenții capitale.

„Se lucrează suficient, tehnică este îndeajuns, avem peste 80 de lucrători. Va fi dat în exploatare la sfârșitul anului. Se dă o garanție de cinci ani”, menționează Mihai Ciobanu, responsabil tehnic.

TRM
Sursa: TRM

Valoarea totală a lucrărilor se ridică la peste 40 de milioane de euro. Este cel mai important proiect de reabilitare rutieră aflat în desfășurare în nordul țării, care, potrivit autorităților, nu ar fi putut fi implementat fără sprijinul Uniunii Europene.

Tot cu fonduri europene, în 2022, a fost construit drumul Porumbrei - Cimișlia. Este o porțiune importantă din șoseaua care leagă Chișinăul de portul Giurgiulești.

TRM
Sursa: TRM

NICOLAE BOICO, JURNALIST MOLDOVA 1:

Tronsonul de 19 kilometri dintre satul Porumbrei și orașul Cimișlia poate fi parcurs în doar 15 minute. Experții au calificat acest drum drept unul dintre cele mai bune din Republica Moldova, iar noi ne-am convins de acest lucru. Șoseaua este perfect dreaptă, învelișul asfaltic este de cea mai înaltă calitate, iar pe întreaga distanță lipsesc curbele periculoase.

TRM
Sursa: TRM
TRM
Sursa: TRM

Drumul a fost construit în trei ani, iar investiția s-a ridicat la aproape 30 de milioane de euro. Lucrările au fost finanțate de Banca Europeană de Investiții. Șoseaua asigură legătura între cinci localități din această zonă a țării.

Drumul este foarte bun. Parcă suntem în Europa, real, parcă suntem în Europa. Arată bine, totul e normal, e aranjat.

Ei, câți ani am așteptat noi! Abia acum l-au făcut.

Nu e o diferență - sau în Europa, sau în Moldova. De la un an la altul, drumurile sunt tot mai bune.

TRM
Sursa: TRM

În ultimii 10 ani, partenerii europeni au contribuit financiar la reparația și construcția din temelie a mai multor drumuri locale și naționale pe o distanță de 600 de kilometri. Șoseaua Chișinău-Ungheni-Sculeni, centurile de ocolire ale orașelor Ungheni, Comrat, Vulcănești și a satului Bahmut, din raionul Călărași, precum și drumul spre vama Sculeni sunt doar câteva dintre proiectele de infrastructură realizate cu sprijinul Uniunii Europene.

„Noi înțelegem că aceste investiții mai greu pot fi suportate de bugetul Republicii Moldova. Și atunci, partenerii, prin granturi, sau prin acordurile de împrumut, desigur, este un suport esențial”, menționează directorul general interimar al Administrației Naționale a Drumurilor, Sergiu Bejan.

TRM
Sursa: TRM

Potrivit autorităților responsabile de infrastructură, până în anul 2030, investiția în reparația drumurilor va depăși 1,3 miliarde de euro, din fonduri europene. Se preconizează construcția a peste 700 de kilometri de drumuri naționale și regionale.

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult