Vladimir Bolea: Restanțele salariale ale angajaților CFM vor fi achitate integral până în luna octombrie

Încasările de la întreprinderea de stat „Căile Ferate din Moldova” (CFM) sunt în creștere, acestea fiind exclusiv din resurse interne, iar restanțele salariale sunt recuperate treptat, a anunțat vicepremierul Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Potrivit oficialului din Guvern, CFM are „perspective economice”.
Vicepremierul Vladimir Bolea a declarat, în seara zilei de 24 iulie, la o emisiune de la Jurnal TV, că, începând cu luna martie curent, angajații CFM își primesc salariile restante din august 2024 și în prezent s-a ajuns să fie achitate retribuțiile pentru luna ianuarie 2025.
„Problema este foarte mare. Înțeleg cât este de complicat să muncești și să primești salariul în luna iulie pentru luna ianuarie, dincolo de orice. Și aici sunt oameni, familii, copii. Acum, din luna martie, angajații permanent primesc banii, adică în contul lor intră banii. În funcție de cum vom înregistra încasările pe care le vom avea, noi preconizăm ca, în septembrie - octombrie, să finalizăm cu această rușine, pentru că CFM este o întreprindere foarte importantă și toată Europa pune un accent foarte mare pe dezvoltarea căilor ferate”, a spus Vladimir Bolea.
Vladimir Bolea a reiterat că Agenția Proprietății Publice a alocat recent pentru CFM 50 de milioane de lei să plătească datoriile la persoanele care au plecat de la întreprindere, precum și cele acumulate la bugetul național.
„Practic, facem acțiuni concrete pentru ca CFM să se încarce cu muncă, să-și câștige existența. Și eu cred că, dacă directorul acesta de astăzi, de la 33 - 36 de milioane de lei încasări le-a ridicat, în câteva luni, până la 56 - 57 de milioane de lei și totul este din resursa noastră internă, adică nu ne tranzitează nimeni nici spre Ucraina, nici spre România, din păcate, că ar fi foarte bine, eu cred că întreprinderea merge din punct de vedere economic suficient. Se muncește mult pentru a o repune pe picioare”, a mai declarat ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea.
Problemele financiare ale întreprinderii Calea Ferată din Moldova au început în 2009, când transportul de mărfuri a scăzut de peste două ori. Declinul a urmat și în 2016, iar în 2022, situația s-a agravat și mai mult, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Schimbările au dus la diminuarea veniturilor CFM și, implicit, la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni.
În încercarea de a reduce povara financiară și de a plăti parțial datoriile salariale, CFM a scos și anul trecut la licitație vagoane și piese vechi.
Amintim că Republica Moldova și România își propun să valorifice infrastructura feroviară pentru exportul de fier uzat. În prezent, acest tip de transport este realizat exclusiv pe cale rutieră. Autoritățile de pe ambele maluri ale Prutului poartă discuții privind modificarea cadrului normativ, astfel încât România să poată începe exportul de fier vechi către Republica Moldova și pe calea ferată, pentru a reduce presiunea asupra traficului rutier.