Șoferii vor achita două taxe noi: R. Moldova se aliniază standardelor europene și alocă sume-record pentru Fondul Rutier
Șoferii din Republica Moldova vor plăti două taxe distincte pentru infrastructura rutieră – una pentru deținerea automobilului și alta pentru utilizarea drumurilor naționale. Măsura, pregătită de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), urmează să fie implementată treptat până în 2028 și are scopul de a alinia sistemul național la standardele Uniunii Europene.

Două taxe noi până în 2028
Mecanismul de finanțare rutieră, introdus în 1996, va fi actualizat pentru a transpune directivele UE și implementat etapizat până în 2028.
„Până în 2030, intenționăm să implementăm un mecanism ce presupune introducerea, în 2027–2028, a două taxe: una pentru posesia autovehiculului, colectată la primării pentru renovarea drumurilor locale, și alta pentru utilizarea infrastructurii naționale, calculată fie în funcție de timp, fie pe distanță”, a anunțat secretarul de stat de la MIDR, Nicolai Mîndra, miercuri, 8 octombrie, la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova.
Taxa de utilizare a drumurilor naționale va fi gestionată printr-un sistem de camere video montate pe șoselele principalele.
„Taxa de utilizare va fi monitorizată prin camere video, la fel ca în statele dezvoltate, și ne așteptăm ca investiția să fie amortizată în circa șapte ani, cu o rată de rentabilitate de peste 35%”, a detaliat Mîndra.
Banii acumulați din aceste taxe vor contribui la îndeplinirea obiectivului Guvernului - până în anul 2030 să nu mai existe drumuri pietruite între localități.
„Până în 2030, avem un indicator ca proiectele acestea sociale care leagă mai mult comunitățile locale... să nu mai avem aceste drumuri din piatră spartă. Unul din obiectivele pe care și le-a pus ministerul și Guvernul este de a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor”, a adăugat Mîndra.
Venituri-record pentru Fondul Rutier în 2025
Potrivit funcționarului, Fondul Rutier a atins, în acest an, un nivel-record, cu alocări de peste 2.6 miliarde de lei – cea mai mare sumă din istoria Republicii Moldova.
„În acest an, dispunem de un Fond Rutier care depășește semnificativ nivelul înregistrat în anii trecuți: 2.6 miliarde de lei destinați exclusiv drumurilor naționale”, a afirmat Nicolai Mîndra, la Radio Moldova.
În prima jumătate a anului 2025, au fost valorificați peste un miliard de lei pentru lucrări de reparație și întreținere a rețelei naționale de drumuri.
„Din totalul de 2,6 miliarde, 1.2 miliarde vor fi investite în modernizarea a circa 260 km de drumuri regionale, pentru că infrastructura socială – apă, canalizare, drumuri, școli, grădinițe – nu este un lux, ci o necesitate pe care statul trebuie să o garanteze permanent”, a subliniat Mîndra.
Experții recomandă creșterea constantă a Fondului Rutier și menținerea periodică a carosabilului pentru a prelungi ciclul de viață a drumurilor.
„Fondul Rutier trebuie să crească în mod constant, pentru a susține ciclul de viață a drumurilor de până la 20 de ani. Întreținerea periodică este cheia pentru eficiență”, a declarat, la aceeași emisiune, Vitalie Rapcea, director de program la Expert-Grup.
Directorul general al Administrației Naționale a Drumurilor, Sergiu Bejan, propune trecerea de la planificarea bugetară anuală la una multianuală, corelată cu mandatele politice, pentru a oferi previzibilitate atât statului, cât și antreprenorilor.
„Ideal ar fi ca, atunci când se investește un nou Guvern, un nou Parlament, aceste planificări să fie pe perioada mandatului de patru ani și atunci ai o previziune atât pentru noi ca întreprindere de stat, ce facem noi următorii patru ani, cât și pentru antreprenori, care vor să investească în acest domeniu de infrastructură”, a punctat Sergiu Bejan, la „Spațiul Public”.
În prezent, Administrația Națională a Drumurilor are în derulare 76 de contracte de reparații, 13 contracte de construcții capitale, precum și șapte proiecte finanțate din surse externe.
Primul tronson de autostradă și pregătirea pentru iarnă
În 2026, va fi dat în folosință primul sector de autostradă de 400 de metri la Ungheni, pentru conectarea podului peste Prut cu rețeaua națională de drumuri.
„La anul viitor, va fi gata primul sector de 400 de metri din autostradă care va lega podul de peste Prut, în regiunea Ungheni. La acest moment, este în construcție, însă studiul de fezabilitate pentru autostrada Ungheni - Chișinău - Odesa va fi finalizat la anul și, odată cu finalizarea acestui studiu, noi vom fi gata pentru implementarea acestui proiect”, a afirmat Nicolai Mîndra.
În ceea ce privește pregătirile pentru iarnă, Administrația Națională a Drumurilor anunță că dispune de 15.000 de tone de sare și 20.000 de tone de material antiderapant.
„Din stocurile rămase de anul trecut, astăzi avem peste 15 mii de tone de sare și peste 20 de mii de tone de material antiderapant. (...) Avem 460 de unități de tehnică care aparțin la 11 entități de stat și una privată, care ne oferă servicii de mentenanță în perioada rece a anului. (...) Vom achiziționa în următoarele săptămâni stocuri de sare și antiderapant, dar o să punem pe masa noii guvernări un proiect pentru Strategia pentru mentenanța pe perioada iernii”, a punctat Sergiu Bejan, la Radio Moldova.