Social

Mai multă libertate și implicare la școală: elevii se vor aprofunda în studiul guvernanței democratice

Elevii din Republica Moldova se vor aprofunda în studiul guvernanței democratice, în cadrul disciplinei „Educație pentru societate”, într-un demers menit să transforme școlile în adevărate ateliere civice, în care fiecare voce contează.

„În noua construcție curriculară, care urmează să fie aplicată începând cu anul 2027, această disciplină va fi predată din clasa I până în clasa a XII-a, cu extinderea spațiului de învățare la două ore săptămânal”, a anunțat Corina Lungu, șefa Direcției Politici și Învățământ General din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, la emisiunea „Bună seara” cu Mircea Surdu, difuzată la Moldova 1.

Spațiul de învățare a fost extins întrucât „în 45 de minute, o dată pe săptămână, este greu să formezi deprinderi și să vorbești despre multe lucruri care, poate, nu se reflectă în realitatea școlii”, a subliniat reprezentanta ministerului.

Deprinderile și comportamentele caracteristice unei societăți bazate pe respect și responsabilitate sunt importante atât la ore, cât și în viața școlară propriu-zisă, iar democrația devine autentică doar atunci când este practicată.

„Când școala decide împreună ora de începere a lecțiilor, durata recreației sau modul de organizare a alimentației – aceasta este guvernanță democratică. Nu doar teoria, ci aplicarea ei în viața școlii”, a afirmat Corina Lungu.

Școala: un stat în interiorul statului

Formatorul național și profesorul Ion Căciulă, care predă disciplina „Educație pentru societate”, a menționat în cadrul emisiunii că o școală este un „organism viu”, în care elevii, profesorii, părinții și administrația participă împreună la luarea deciziilor.

„Școala este un mic stat în interiorul statului. Aici, democrația înseamnă spațiu prietenos, consultare reală și posibilitatea fiecăruia de a-și face vocea auzită”, a subliniat el.

Olesea Cotiujanu, coordonatoare de programe la Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, a menționat că implicarea în procesele școlare este benevolă. Este totuși important să se ofere acest spațiu de dialog, unde toți actorii implicați se pot pronunța.

„Guvernanța democratică este foarte importantă, deoarece îi învățăm pe copii să își facă vocea auzită, le oferim un spațiu sigur și prietenos. Nu doar le ascultăm opinia, ci ținem cont de ea, astfel încât deciziile să corespundă necesitaților și așteptărilor pe care le au”, a subliniat coordonatoarea de programe.

Vocea elevilor, din ce în ce mai puternică

Eleva Liceului Teoretic „Vasile Coroban” din Glodeni, Nicoleta Reaboi, a vorbit despre rolul tot mai activ al Consiliului Elevilor în luarea deciziilor școlare. În liceul în care studiază, componența Consiliului se decide în cadrul unor alegeri care respectă procedee electorale clasice: cu urne de vot, buletine și transparență asigurată.

„Noi reprezentăm nu doar vocea noastră, ci pe cea a întregii comunități de elevi. Suntem o punte între colegi, profesori și administrație, iar opinia noastră este tratată cu maximum respect”, a spus tânăra.

Acest model, susțin invitații, dezvoltă în rândul elevilor responsabilitate civică, spirit critic și capacitate de negociere.

Părinții și profesorii – de la autoritate la parteneriat

Directoarea gimnaziului din Cotujenii Mici, Rodica Budeanu, a explicat că trecerea de la modelul școlar autoritar la cel democratic nu este simplă, mai ales pentru adulți obișnuiți cu afirmația că „profesorul le știe pe toate”.

„Părinții au fost la început rezervați, obișnuiți că sunt chemați la școală doar pentru a fi certați. Le-am explicat că administrația și profesorii sunt în serviciul elevului, nu invers. Când părinții au înțeles că opinia lor contează, au devenit parteneri reali ai cadrelor didactice”, a spus directoarea de gimnaziu.

Ea a subliniat că nu sunt necesare resurse financiare pentru a aplica guvernanța democratică în școală. E nevoie doar de voință, comunicare și deschidere. „Viitorul țării sunt tinerii cu independență de gândire și acțiune. Iar școala este locul în care acești tineri se formează”, a constatat Rodica Budeanu.

Specialiștii în educație au căzut de acord că formarea cetățenilor responsabili începe la școală. Elevii care cresc într-un mediu în care opiniile lor contează, în care văd profesori și părinți dispuși să coopereze, devin adulți activi civic, capabili să construiască o societate democratică.


Recent, 41 de instituții de învățământ general din Republica Moldova au participat la atelierul de bilanț al proiectului „Guvernanța democratică a școlii”, organizat de Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu sprijinul Consiliului Europei și al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare, în cadrul programului „Educație pentru democrație în Republica Moldova”.

Potrivit datelor MEC, 122 de elevi, profesori, părinți și membri ai echipelor manageriale și-au dezvoltat competențele de participare în procesul decizional; au fost create 50 de proceduri și instrumente practice, utilizate în procesele decizionale în școli.

CITIȚI ȘI:

Ana Cebotari

Ana Cebotari

Autor

Citește mai mult