Soluție de integrare școlară: MEC propune clase cu accent pe studierea limbii române pentru elevii reveniți de peste hotare și elevii refugiați

Timp de un singur an, în școlile din Republica Moldova au fost înscriși peste 2.000 de elevi care au revenit cu familiile de peste hotare. Mulți dintre acești copii nu cunosc deloc sau cunosc insuficient româna ca să se poată încadra în sistemul educațional. Autoritățile propun o soluție: clase cu accent pe studierea limbii române, în care ar putea fi integrați și elevii refugiați care studiază în școlile din țară.
Viorica Negrei, șefă de direcție la Ministerul Educației și Cercetării (MEC), spune că deocamdată este vorba despre un concept, care urmează să fie dezvoltat cu propunerile actorilor implicați.
„Această experiență de a învăța, o anumită perioadă, limba de instruire o regăsim în foarte multe state. Modul de organizare a acestui proces este diferit și noi căutăm acum cea mai bună soluție, pornind de la așteptările, timpul pe care îl au cei reveniți acasă, precum și principiile de bază ale sistemului educațional național”, a spus Viorica Negrei, la emisiunea „Zi de Zi” de la Radio Moldova.
Crearea grupurilor de sprijin pentru copiii cu dizabilități intelectuale severe reprezintă o altă modificare propusă la Codul Educației. Dacă un copil nu se poate concentra, întâmpină dificultăți de înțelegere sau face o criză emoțională, vine în acest spațiu special amenajat, organizat pentru cel mult șase copii, unde continuă procesul educațional asistat de psihopedagog, iar atunci când depășește dificultatea, revine în clasă.
„Nu vorbim despre excluderea acestor copii din clasa de bază, ci despre crearea de spații suplimentare în care vor continua procesul educațional curricular asistați de psihopedagogi, care să îl ajute să învețe, pornind de la necesitățile speciale pe care le au”, a spus Viorica Negrei.
Introducerea notelor în clasa a IV-a pentru disciplinele de examen – o altă modificare propusă la Codul Educației – este motivată prin oportunitatea unei treceri lente de la evaluarea în bază de descriptori în clasele primare, la evaluare cu note în ciclul gimnazial.
„Am avut un grup de lucru format din experți în domeniul pedagogiei și învățământului special al psihologiei. Am monitorizat câțiva ani rezultatele învățării și s-a constatat că, din mai multe motive, este necesar să se revină la note în clasa a patra”, a menționat reprezentanta MEC.
Ministrul Dan Perciun a prezentat, într-o conferință de presă pe 2 decembrie, un pachet cu 12 modificări la Codul Educației, ce urmează a fi adaptat la realitățile demografice și la provocările actuale din sistemul educațional.
CITIȚI ȘI: