Cote pentru produsele moldovenești și impozit majorat în energetică: PSRM înregistrează două inițiative legislative

Deputații Partidului Socialiștilor au înregistrat o inițiativă legislativă prin care propun obligarea rețelelor comerciale să rezerve cel puțin jumătate din spațiul de pe rafturi produselor locale și să le promoveze separat, sub eticheta „Produs autohton – Fabricat în Moldova”. Instituirea unor cote obligatorii pentru supermarketuri nu este însă susținută de autorități, care consideră ineficiente astfel de limitări.
Președintele fracțiunii Partidului Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM), Igor Dodon, a precizat că inițiativa înregistrată pentru susținerea producătorilor autohtoni prevede, de asemenea, elaborarea unei strategii de stat pentru dezvoltarea comerțului intern, precum și a unui program de stimulare și promovare a produselor locale.
Printr-un alt proiect de lege, deputații PSRM propun introducerea unui impozit pe profit de 25% pentru companiile furnizoare și distribuitoare de energie electrică și gaze naturale din Republica Moldova, pentru perioada 2025–2027. În prezent, aceste companii sunt impozitate la cota standard de 12%.
„Scopul este majorarea veniturilor bugetului de stat, întrucât companiile energetice au obținut profituri semnificative pe fondul creșterii tarifelor și al compensațiilor bugetare acordate populației”, a menționat Igor Dodon.
Liderul socialist afirmă că veniturile suplimentare ar urma să fie direcționate către asigurarea sustenabilității financiare și pentru sprijin social.
În cadrul emisiunii „La 360 de grade” de la Radio Moldova, ediția din 1 decembrie, ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Eugen Osmochescu, a respins ideea unor cote obligatorii de tip „50% produse autohtone” în supermarketuri.
„Nu este corect. Nu este o regulă a unei economii de piață. Nu este conform reglementărilor internaționale și celor mai bune practici”, a declarat ministrul.
În schimb, acesta a vorbit despre soluții de marketing și informare clară a consumatorilor: „Putem face altceva. Putem avea programe de marketing la raft, unde sunt identificate produsele din Republica Moldova, precum și cele din alte state, și să promovăm consumul local. Limitarea nu este posibilă din punct de vedere juridic”.
Amintim că Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) a lansat, la începutul lunii decembrie, campania „Cumpăr BUN de-acasă”.
Secretarul de stat al MAIA, Vasile Șarban, a subliniat, în cadrul emisiunii „Bună dimineața” de la Moldova 1, că obiceiurile de consum ale fiecărui cetățean pot influența direct viitorul agriculturii și al comunităților rurale din țara noastră. Fiecare produs autohton cumpărat înseamnă resurse care se întorc în economia națională sub formă de locuri de muncă, investiții și dezvoltare rurală.
Președinta țării, Maia Sandu, premierul Alexandru Munteanu și alți oficiali i-au îndemnat pe cetățeni să se alăture campaniei și să susțină producătorii locali, cumpărând produse autohtone atât pentru masa sărbătorilor care se apropie, cât și pentru consumul zilnic.
CITIȚI ȘI: