Bruxelles-ul relaxează obiectivul privind eliminarea motoarelor termice către 2035

Uniunea Europeană (UE) a renunțat marți să impună producătorilor auto să treacă la vehicule complet electrice în 2035 - o măsură de mediu-far -, din cauza crizei cu care se confruntă sectorul în Europa, scrie News.ro, cu referire la AFP.
Constructorii vor putea, astfel, să continue să vândă după acest termen - o parte limitată - de mașini noi echipate cu motoare termice sau hibride, cu rezerva de a respecta multiple condiții și anume să compenseze emisiile de dioxid de carbon (CO2) care rezultă din aceste „flexibilități”, precizează Comisia Europeană (CE).
Prin „relaxarea” obiectivului din 2035, UE nu renunță la ambițiile sale în lupta împotriva modificărilor climatice, ci adoptă o abordare „pragmatică” împotriva dificultăților cu care se confruntă industria automobilului, a declarat comisarul francez Stéphane Séjourné - care a patronat acest plan - într-un interviu acordat AFP.
„Obiectivul rămâne același. Flexibilitățile sunt realități pragmatice din perspectiva aderării consumatorilor și difcultăților constructorilor de a popune pe piață vehicule 100% electrice în 2035”, declară el.
Interzicerea vânzării de mașini cu motor termic începând din 2035 era o măsură emblematică a marelui „Pact Verde European” menit să ajute UE să-și respecte angajamentul de a atinge neutralitatea carbonului în 2050.
Însă Europa, din cauza concurenței Chinei și tensiunilor comerciale cu Statele Unite, a amânat deja sau a „relaxat” în ultimele luni mai multe măsuri în lupta împotriva modificărilor climatice, într-un viraj „probusiness” asumat.
În locul interzicerii mașinilor noi cu motor termic, care era prevăzută la acest termen, constructorii urmează să reducă cu 90% emisiile de CO2 ale vânzărilor lor față de nivelul din 2021 și să compenseze restul de 10% de emisii rămase.
Bruxelles-ul dă asigurări că, în acest fel, sectorul va fi decarbonatat 100% la acest orizont de timp, notează publicația citată.