„S-au scumpit manopera și materialele”: împrumut suplimentar de 150 de milioane de euro pentru drumul Chișinău - Leușeni și centura Chișinăului

Republica Moldova va contracta un împrumut suplimentar de 150 de milioane de euro pentru reabilitarea drumului Chișinău - Leușeni, „principala poartă rutieră” spre Uniunea Europeană, și pentru extinderea sectorului doi al centurii municipiului Chișinău, la patru benzi de circulație. Decizia este determinată de creșterea costurilor din domeniul construcțiilor rutiere au crescut semnificativ, iar finanțarea inițială nu mai acoperă cheltuielile reale ale proiectului.
O hotărâre privind inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare a fost aprobată miercuri, 17 decembrie, de Guvern și avizată de Comisia parlamentară pentru politică externă.
Prin această suplimentare, finanțarea totală a Proiectului V de reabilitare a drumurilor din R. Moldova va ajunge la 300 de milioane de euro, iar lucrările ar urma să fie finalizate până în anul 2031.
Drumurile care vor fi modernizate
Chișinău - Leușeni
Drumul Chișinău - Leușeni, cu o lungime de 84 de kilometri, este cea mai importantă legătură rutieră a Republicii Moldova cu România și Uniunea Europeană, folosită intens de transportatori și pasageri.
Potrivit autorităților, reabilitarea acestui tronson va însemna drum mai sigur, timp mai scurt de deplasare și transport mai eficient de mărfuri.
„Modernizarea acestui sector va asigura drumuri mai sigure, timp mai scurt de deplasare și o conexiune mai bună a țării noastre cu Europa”, a declarat vicepremierul Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în ședința de astăzi a Guvernului.
Centura municipiului Chișinău
Sectorul doi al centurii municipiului Chișinău, cu o distanță de 9.4 km, va fi lărgit la patru benzi de circulație, pentru a fluidiza traficul din jurul capitalei și a reduce ambuteiajele.
Este vorba de porțiunea de la drum de la intersecția M1 și M2, din apropierea localității Dumbrava, până la intersecția cu M14, din apropierea orașului Cricova, ambele suburbii ale capitalei.

De ce este nevoie de bani în plus
Împrumutul inițial a fost contractat anul trecut, pe baza unor studii realizate în anii 2014 și 2021, care nu mai corespund realităților actuale din sectorul construcțiilor.
În comunicatul Parlamentului se precizează că, în perioada 2021 - 2025, domeniul construcțiilor rutiere a fost puternic afectat de crizele economice succesive, iar „costurile pentru materiale și manoperă au crescut cu până la 39%”.
Din acest motiv, bugetul inițial nu mai este suficient pentru finalizarea lucrărilor la standardele europene asumate.
Autoritățile avertizează că, fără suplimentarea finanțării, proiectele riscă întârzieri sau rabat de la calitate.
Vicepremierul Vladimir Bolea susține că majorarea împrumutului este esențială pentru a duce proiectele la bun sfârșit.
„Pentru a avea drumuri mai sigure, timp mai scurt de deplasare și o conexiune mai bună a Republicii Moldova cu Europa, modificarea acordului permite extinderea finanțării de la 150 la 300 de milioane de euro și finalizarea lucrărilor până în anul 2031”, a spus Vladimir Bolea.
Comisia pentru politică externă a Parlamentului a aprobat avizul consultativ pentru negocierea și semnarea modificării Acordului de împrumut cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
După semnare, documentul urmează să fie ratificat de Parlament.
CITIȚI ȘI: