Transportatorii amenință cu noi proteste. MIDR: „Promovează interesele lor economice, iar rolul ministerului este de a le echilibra cu cele ale statului”

Transportatorii de pasageri anunță că ar putea ieși din nou la protest. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) solicită o întrevedere cu prim-ministrul Alexandru Munteanu. Într-o scrisoare deschisă, aceștia fac referire la un proiect de modificare a Codului transporturilor rutiere, care, în opinia lor, nu are legătură cu problemele reale din ramură. În același timp, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale susține că va ține cont de propunerile făcute de asociațiile profesionale pentru documentul final.
Ei precizează că unele sintagme din proiect ar reflecta, mai degrabă, dorința de a camufla greșelile anterioare decât să rezolve situația dificilă din sector. De asemenea, principala nemulțumire a transportatorilor este faptul că le-au fost oferite doar cinci zile pentru a studia acest proiect și a veni cu propuneri, ceea ce este insuficient din perspectiva lor.
Președintele Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, susține că modificările promovate anterior de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale au creat haos în transportul de pasageri, lăsând numeroase localități fără servicii regulate.
Potrivit acestuia, în loc să corecteze problemele apărute, autoritățile vin cu noi modificări „nechibzuite și periculoase”, care nu fac decât să înlocuiască unele eșecuri cu altele. Oleg Alexa afirmă că atât modificările anterioare, cât și cele actuale ar ascunde scheme din care ar beneficia anumiți actori economici.
În acest context, APOTA solicită implicarea premierului și inițierea unui dialog real cu transportatorii. În caz contrar, avertizează el, protestele rămân o opțiune inevitabilă. Oleg Alexa nu a precizat exact care sunt modificările propuse de minister, însă afirmă că acestea nu rezolvă situația din sector.
„Acum, ministerul continuă iarăși sub egida faptului că ceva nu a reușit din proiectul anterior. Luăm dintr-o extremă și ajungem în alta. Noi ne-am săturat de extremele astea ale ministerului. Ei fac experimente în care încearcă să inventeze bicicleta. Nu au capacitatea asta minimă de a copia legislația europeană și de a o implementa în Republica Moldova. Permanent încearcă să inventeze chestiuni de astea și mișmașuri locale pe care încearcă să le învelească într-o peliculă europeană ca s-o dea societății să o înghită. Fie numesc ei digitalizare, fie fiscalizare, fie ridicarea nivelului concurenței, în realitate sunt niște scheme”, a declarat Oleg Alexa, la Radio Moldova.
Totodată, Oleg Alexa acuză lipsă de transparență în procesul de elaborare a proiectului de lege, menționând că documentul a fost pregătit timp de o lună în secret, iar transportatorilor li s-au oferit doar cinci zile pentru a veni cu propuneri.
„Ministerul elaborează două luni în secret proiectul acesta, noi cunoaștem. Apoi, după ce l-au definitivat, ne dau nouă cinci zile să le prezentăm propunerile. Deci, asta nu este transparență. Noi le-am spus clar și le spunem: atunci când vreți să faceți un grup de lucru pentru transportatori împreună cu noi, întâi identificați problemele, identificați soluțiile și înțelegem că, uite, o alegem pe asta pentru că... Dar ceea ce au făcut ei - au făcut un portret de transparență, că, uite, noi ne sfătuim cu voi, în cinci zile dați propuneri la redacțiile noastre”, a spus Oleg Alexa.
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) a menționat pentru Teleradio-Moldova că a fost inițiat un proces de analiză și consultare a cadrului normativ din domeniu, ca urmare a sesizărilor acumulate și a necesității de a adapta programele de transport la realitățile din teritoriu. Potrivit instituției, propunerile transmise recent pentru consultare cu asociațiile transportatorilor au caracter preliminar și urmăresc fundamentarea unor soluții aplicabile, în cadrul unui dialog tehnic și instituțional.
„Reprezentanții asociațiilor de profil, inclusiv APOTA, au fost invitați constant la discuții, ultima având loc în luna noiembrie. Propunerile venite de la acestea în procesul de consultare vor fi analizate și integrate în măsura în care sunt compatibile cu interesul public. Firesc, organizațiile profesionale promovează interesele economice ale membrilor lor, iar rolul ministerului este de a echilibra aceste interese cu cele ale comunităților locale și ale statului. Obiectivul demersului rămâne construirea unui sistem de transport funcțional, transparent și predictibil, care să permită intervenția autorităților acolo unde nevoile populației nu sunt acoperite. În mod firesc, unele direcții pot genera reacții emoționale, mai ales atunci când afectează interese economice sau poziții dominante. Aceste reacții fac parte din dinamica normală a proceselor de reformă”, ne-au comunicat reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Amintim că, ultima oară, transportatorii au protestat vara trecută. Aceștia au ieșit în Piața Marii Adunări Naționale, la sediul Delegației Uniunii Europene în Moldova și la Asociația Națională de Transport Auto. Atunci, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a invocat dezacordul față de politicile Guvernului, Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și ale Ministerului Afacerilor Interne.
CITIȚI ȘI: