De la plombări la reparații capitale: planurile autorităților pentru drumurile naționale
În Republica Moldova urmează să fie lansat un amplu program de mentenanță a drumurilor naționale. Proiectul va include atât lucrări capitale, precum și înlocuirea completă a stratului de uzură pe porțiuni extinse de șosea. Autoritățile spun că aceste reparații sunt necesare pentru a prelungi durata de exploatare a infrastructurii rutiere. Până atunci, pe drumuri se desfășoară doar lucrări de întreținere curentă - în special plombarea gropilor și alte intervenții punctuale. Programul de mentenanță va fi elaborat de Ministerul Infrastructurii și urmează să fie implementat începând cu anul 2027.


Unul dintre drumurile care necesită intervenția autorităților este șoseaua Chișinău-Hâncești-Cimișlia. Este una dintre cele mai aglomerate artere rutiere din Republica Moldova, tranzitată zilnic de mii de autovehicule.
Șoseaua Chișinău-Hâncești a fost reconstruită acum mai bine de două decenii și necesită ample lucrări de mentenanță. Stratul de uzură a depășit de mult timp termenul de exploatare iar carosabilul se deteriorează pe an ce trece. Tocmai din acest motiv intervențiile sunt realizate periodic prin plombări dar și înlocuirea pe anumite porțiuni a stratului de uzură.
Drumul a început să se degradeze tot mai vizibil în ultimii ani, iar primăvara, problemele se accentuează: pe mai multe porțiuni, carosabilul este plin de gropi. Șoferii spun că lucrările de mentenanță ar fi nu doar binevenite, ci și necesare.
„N-ar strica renovări desigur că. Sunt locuri unde șoseaua este deja stricată”.
„Sunt, sunt, are ani de zile deja. Ea e de prin anii 2000 mi se pare. Trebuie să o mai repare puțin. Fondul rutier îl plătim toți”.
„E în stare bună, nu excelentă. Starea este bună dar se poate și mai bine. O dată la zece, douăzeci de ani ar fi bine măcar stratul de sus să îl schimbe”.
Alți șoferi consideră că autoritățile ar trebui să investească prioritar în alte segmente de drum, care necesită lucrări ample de reabilitare.
„E foarte bună. Mai bine să facă alt drum decât să-l renoveze pe asta”.
O altă șosea care, în câțiva ani, va necesita lucrări ample de mentenanță prin renovarea completă a stratului de uzură este drumul Chișinău-Soroca, reconstruit acum mai bine de un deceniu. Potrivit specialiștilor, astfel de intervenții ar trebui făcute cel puțin o dată la 10 ani, în funcție de gradul de trafic. Lucrările capitale la stratul de uzură sunt esențiale pentru a proteja structura drumului și pentru a-i prelungi durata de exploatare.
„La zece ani, conform normelor europene trebuie să intre în procesul de schimbare a stratului de uzură. Asta înseamnă programe de mentenanță, el trebuie elaborat în plan național și va necesita resurse financiare extrem de consistente. Cel mai probabil pentru 2027 noi o să prevedem în bugetul nostru și lucrări de mentenanță de acest gen”, a subliniat vicepremierul Vladimir Bolea, ministru al Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

În acest an, pentru întreținerea curentă a șoselelor din Republica Moldova au fost alocați aproximativ 900 de milioane de lei. Rețeaua națională de drumuri publice însumează circa 43 de mii de kilometri.
CITIȚI ȘI: